شلیک کن و فراموش کن؛ آیا موشک جدید حزب الله همان موشک «الماس 2» ایرانی است؟!

شلیک کن و فراموش کن؛ آیا موشک جدید حزب الله همان موشک «الماس 2» ایرانی است؟!
سه شنبه 10 بهمن 1402 - 17:58

حزب‌الله لبنان تصاویری از موشک جدید خود که آن را وارد خط درگیری‌ با رژیم اشغالگر در مرز لبنان با فلسطین اشغالی کرده است، منتشر کرد.

العالم - لبنان

در این تصاویر، موشکی با قابلیت مانور و کنترل برای اصابت به هدف و همچنین مجهز به دوربینی برای تعقیب هدف تا لحظه اصابت را نشان می‌دهد.

اگر چه حزب الله نوع موشک را فاش نکرده و فقط از آن به عنوان یک سلاح ویژه یاد کرده است؛ اما بسیاری از وب‌سایت‌‌های تخصصی در امور نظامی اعلام کردند که این موشک همان موشک «الماس 2» ایرانی است که نسخه‌ای شبیه به موشک "اسپایک" رژیم اشغالگر است.

ایران موشک الماس را از سال 1999 با اولین نسخه کوتاه‌برد آن توسعه داد، اما به مرور زمان توانست آن را بهبود بخشد؛ به طوری که برد آن بیشتر و کلاهک انفجاری آن تاثیرگذارتر شد و این علاوه بر سیستم ردیابی و هدف‌گیری است.

موشک "الماس" از جمله سلاح‌های ضدزره است و می‌تواند برای هدف قرار دادن افراد در داخل برج‌های مراقبت و ایست‌های نظامی استفاده شود و به کمک اشعه مادون قرمز هدایت می‌شود. سر فرورونده موشک در جلو و سر انفجاری آن در پشت موشک برای انجام تخریب لازم قرار دارد.

این موشک می‌تواند هدفی را در فاصله 8 کیلومتری از سکوی پرتاب خود که روی سه پایه حمل می شود، مورد اصابت قرار دهد.

این موشک مجهز به قابلیت معروف به "شلیک کن و فراموش کن" است، به گونه ای که قبل از پرتاب، هدف در داخل موشک مشخص و برای آن برنامه ریزی می‌شود و ذهن هوشمند داخل موشک، هدف را به صورت جداگانه دنبال می‌کند.

گفتنی است موشک ایرانی «الماس» از نظر دقت تصاویری که دوربین آن در لحظه هدف‌گیری ضبط می کند، بر نسخه اسرائیلی برتری دارد.

پربیننده ترین خبرها