«روح معجزه گر شرق»؛ گفتگوی العالم با بانوان نوازنده ایرانی/ وقتی خبرنگار العالم سه تار می نوازد +فیلم

دوشنبه 16 بهمن 1402 - 12:46

آیا تا به حال فکر کرده اید که فرهنگ ایرانی را به دور از سیاست بشناسید؟ بیایید با هم روح معجزه گر شرق را در سرانگشتان بانوان ایرانی پس از انقلاب اسلامی، در نوای موسیقی بجوییم.

العالم - ایران

روح معجزه گر شرق؛ عنوانی است که می توان در روح موسیقی سنتی که ریشه در اعماق تاریخ ایران دارد و زن ایرانی را عاشق خود کرده است، یافت.

نوای این ساز اگر چه غمگین است اما غمش از نوع غمی است که روح را تازه می کند و این همان نوای روح افزایی است که در نوای ساز خانم لیلا میثمی، یکی از نوازندگان باسابقه موسیقی سنتی در جنوب غرب ایران می توانیم بشنویم. این بانوی هنرمند در نواختن سه تار و دف مهارت دارد.

لیلا میثمی به شبکه العالم گفت: ما در حال حاضر یک گروه دف نواز به نام دلوان و یک گروه دیگر از بانوان به نام یسنا داریم. این گروه در جشنواره مرصاد در اسلام آباد غرب، رتبه دوم و در جشنواره موسیقی اروند، مقام اول را به دست آورد.

لیلا میثمی، استاد سه تارنوازی است که مقام های اصیل موسیقی را در آموزشگاه موسیقی خود تدریس می کند و در گروه موسیقی "آوای محمدی" هم سه تار می نوازد. این گروه موسیقی، بیش از 20 نوازنده در گروه های سنی مختلف دارد.

فاطمه بوشهری، رهبر گروه موسیقی آوای محمدی به خبرنگار العالم گفت: ما یک گروه از بانوان هستیم که در آموزشگاه موسیقی شمس تبریزی دور هم جمع شدیم و یک گروه موسیقی سنتی را تشکیل دادیم. به چندین جشنواره در داخل و خارج دعوت شده ایم که آخرین آنها جشنواره بزرگداشت جلال الدین رومی در شهر قونیه ترکیه بود. ما با حجاب خود بهترین سفیر برای ایران بودیم و در داخل و خارج کشور فعالیت می کنیم.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان ایرانی در زمینه موسیقی کلاسیک و سنتی درخشیدند و این هنر اصیل را به عنوان پیوند شرق و غرب حفظ کردند.

پربیننده ترین خبرها