داسیلوا: آنچه در نوار غزه اتفاق می‌افتد یک «نسل‌کشی» است

داسیلوا: آنچه در نوار غزه اتفاق می‌افتد یک «نسل‌کشی» است
يکشنبه 29 بهمن 1402 - 21:02

رئیس‌جمهور برزیل جنگ اسرائیل در غزه را با «هولوکاست» مقایسه و اظهار داشت: آنچه در نوار غزه برای مردم فلسطین رخ می‌دهد، یک جنگ نیست بلکه یک نسل‌کشی است.

العالم - آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز، «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» روز یکشنبه در جریان سی و هفتمین اجلاس اتحادیه آفریقا در شهر آدیس آبابا پایتخت اتیوپی، اسرائیل را به انجام «نسل‌کشی» علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه متهم کرد و جنگ این رژیم در غزه را با اقدامات «آدولف هیتلر» برای نابودی یهودیان مقایسه کرد.

رئیس‌جمهوری برزیل با بیان اینکه «این جنگ سربازان علیه سربازان نیست»، افزود: این جنگی میان ارتش بسیار آماده و زنان و کودکان است.

گفتنی است که نازی‌ها به رهبری هیتلر به طور هدفمند ۶ میلیون یهودی را در طول جنگ جهانی دوم کشتند.

«اسرائیل کاتز» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد که سفیر برزیل را به خاطر این اظهارات داسیلوا احضار می‌کند.

از سوی دیگر، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، این اظهارات را «شرم‌آور و خطرناک» توصیف کرد.

نتانیاهو در بیانیه‌ای ادعا کرد: این بی‌اهمیت جلوه دادن هولوکاست و تلاش برای حمله به یهودیان و حق اسرائیل برای دفاع از خود است. انجام مقایسه بین اسرائیل و نازی‌ها و هیتلر عبور از خط قرمز ما است.

رئیس‌جمهور برزیل همچنین در نشست خبری اجلاس اتحادیه آفریقا با بیان اینکه «باید پیش از طرح هرگونه اتهامی، تحقیقات کاملی درباره مرگ «الکسی ناوالنی» منتقد سرشناس کرملین انجام شود» گفت که در این لحظه خودداری از موضع‌گیری در مورد مرگ وی، موضوعی «منطقی» است.

لولا داسیلوا تصریح کرد: یک شهروند در زندان فوت کرده است، نمی‌دانم بیمار بوده یا مشکلی داشته است. تهمت زدن به معنای بی اهمیت دانستن [واقعیت] است. امیدوارم که پزشکی قانونی توضیحی در مورد علت مرگ این فرد ارائه دهد.

بر اساس این گزارش، اظهارات وی در تضاد با انتقاد شدید و سریع رهبران غربی از روسیه به دلیل مرگ ناوالنی بود. «جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا پس از اعلام مرگ ناوالنی رهبر مخالفان روسیه در زندان، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه را مسوول مرگ وی دانست.

با این حال، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین این واکنش‌ها را غیرقابل قبول خواند.

رویترز عنوان می‌کند که لولا داسیلوا بارها خواستار صلح در اوکراین شده است و تاکید دارد که روسیه نباید به این کشور حمله می کرد. با این حال، وی اظهار می‌کند که ایالات متحده بی جهت این جنگ را طولانی کرده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری «ریانووستی» روسیه روز جمعه به نقل از منابع قضایی این کشور اعلام کرد: ناوالنی که در حال گذراندن دوران محکومیت در زندانی در منطقه یامالو-نِنِتس روسیه بود، روز جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ بعد از یک پیاده‌روی احساس ناخوشایندی کرد و بی‌درنگ هوشیاری خود را از دست داد.

بر اساس گزارش‌ها، تلاش بیش از ۳۰ دقیقه‌ای پزشکان که بی‌درنگ در محل ظاهر شدند نیز برای احیای ناوالنی بی‌نتیجه ماند.

ناوالنی که به‌دلیل محکومیت‌های قبلی زندانی بود، ۱۳ مرداد در پایان یک محاکمه دیگر به ۱۹ سال زندان محکوم شد.

ناوالنی ۴۷ ساله که در دهه اخیر سرسخت‌ ترین منتقد پوتین معرفی می شد، در دادگاه های قبلی به جرم «کلاهبرداری و سرپیچی از احکام قضایی» در مجموع به ۱۱ سال و ۶ ماه زندان محکوم و سازمان او به عنوان "سازمان افراطی" غیرقانونی اعلام شد.

پربیننده ترین خبرها