دست‌ رژیم صهیونیستی از اتحادیه آفریقا به طور کامل قطع شد

دست‌ رژیم صهیونیستی از اتحادیه آفریقا به طور کامل قطع شد
دوشنبه 30 بهمن 1402 - 18:36

در فوریه ۲۰۲۳، در جریان نشست قبلی اتحادیه آفریقا، یک هیئت اسرائیلی از مجمع‌ عمومی اتحادیه آفریقا اخراج شد.

العالم - آفریقا

آفریقای جنوبی و الجزایر، دو کشوری که در پشت به حاشیه راندن نمایندگان صهیونیست بودند، با حضور رژیم صهیونسیتی به‌ عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا مخالفت کردند.

به نوشته لوموند، یک سال پس از این حادثه دیپلماتیک، جنگ در باریکه غزه به این بحث پایان داد. یکی از مقامات ارشد اتحادیه آفریقا می‌گوید: «پرونده مربوط به اعتباربخشی اسرائیل بسته شده است.»

ابا کالوندو، سخنگوی رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا روز شنبه ۱۷ فوریه گفت: «اسرائیل به اجلاس دعوت نشده است.»

پس از یک دهه تلاش دیپلماتیک و دو سال پس از تأیید اعتبار، تل‌آویو به طور قطعی از حضور در این اتحادیه محروم شد.

در مقابل، اتحادیه آفریقا فرش قرمز را برای محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین پهن کرد که از تریبون مجمع‌ عمومی اتحادیه آفریقا، از تشویق طولانی سران این قاره که عمدتاً به آرمان فلسطین متعهد هستند، لذت برد.

اشتیه در این جلسه به سران آفریقا گفت: «فلسطینی‌ها از کشورشان دفاع می‌کنند، همان‌طور که شما در آفریقا از سرزمین‌هایتان در برابر استعمار دفاع کرده‌اید.»

سران آفریقا تهاجم رژیم صهیونیستی به فلسطین را محکوم کردند و آن را فاحش‌ترین نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه دانستند.

نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، «در مورد حضور نمایندگان اسرائیل در دفاتر اتحادیه آفریقا در روزهای اخیر» ابراز نگرانی کرد.

روز چهارشنبه، سفیر رژیم صهیونیستی در اتیوپی در داخل ساختمان اتحادیه آفریقا دیده شد. به گفته چندین منبع دیپلماتیک، معاون مدیرکل آفریقای وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، شارون بارلی - فردی که در سال ۲۰۲۳ از اتحادیه آفریقا اخراج شد - جلسات محرمانه‌ای در پایتخت اتیوپی برگزار می‌کند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها