سخنگوی انصارالله یمن:

وتوی قطعنامه آتش‌بس از سوی آمریکا، لکه ننگ ماندگار بر پیشانی این کشور است

وتوی قطعنامه آتش‌بس از سوی آمریکا، لکه ننگ ماندگار بر پیشانی این کشور است
چهارشنبه 2 اسفند 1402 - 19:43

سخنگوی هیات مذاکره کننده جنبش انصار الله یمن تاکید کرد که وتوی آمریکا علیه قطعنامه اخیر در شورای امنیت برای برقراری آتش بس در غزه به دلایل انسانی، لکه ننگی است که از پیشانی این کشور مدعی حقوق بشر پاک نخواهد شد.

العالم - یمن

به نقل از رسانه های یمنی، «محمد عبدالسلام» امروز (چهارشنبه) در این زمینه افزود: استفاده مکرر آمریکا از حق وتو به مثابه تجاوز گسترده به بشریت و اعلام جنگ نامحدود علیه ملت های منطقه علاوه بر ملت فلسطین است.

عبدالسلام از ملت ها و دولت هایی که از ضمن دفاع از کرامت فلسطینی ها دفاع می کنند و صدای آنها را درباره ضرورت توقف تجاوز به غزه و پایان محاصره، به گوش دنیا می رسانند، تقدیر و تاکید کرد: آمریکا با سیاست های خصمانه، خود و منافعش را در مقابل همه ملت های منطقه قرار داده است و نمی توان اجازه داد جنایات صهیونیستی – آمریکایی علیه مردم غزه ادامه داشته باشد.

آمریکا در نشست روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد؛ قطعنامه ای که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه بود و باید توسط همه طرف ها رعایت می شد.

این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا وتو می شود. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها