خودسوزی سرباز آمریکایی در حمایت از مردم غزه؛ بی توجهی رسانه‌های غربی و واکنش گسترده در جهان عرب

خودسوزی سرباز آمریکایی در حمایت از مردم غزه؛ بی توجهی رسانه‌های غربی و واکنش گسترده در جهان عرب
سه شنبه 8 اسفند 1402 - 12:13

"بوعزیزی آمریکا"، عنوانی است که فعالان و کاربران عرب شبکه های اجتماعی به آرون بوشنل 25 ساله آمریکایی داده و او را به خاطر کاری که در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی و نسل کشی این رژیم در غزه انجام داده است، ستوده اند.

العالم - فلسطین اشغالی

این در حالی است که رسانه های مشهور آمریکایی چشم خود را به روی علل و پیش زمینه این اقدام – که در راستای اعلام همبستگی با ملت فلسطین و غزه صورت گرفته است – بسته اند.

محمد بو عزیز، شهروند تونسی در 17 دسامبر 2010 در اعتراض به اقدام مقامات محلی که گاری سبزی فورش او را مصادره کرده و حاضر به رسیدگی به شکایت او نبودند، در سیدی بوزید خود را آتش زد.

14 سال بعد، روز گذشته پلیس واشنگتن اعلام کرد آرون بوشنل، که در اعتراض به نسل کشی در غزه در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی خودسوزی کرده بود، کشته شد.

اداره پلیس واشنگتن با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: "آرون بوشنل، سرباز نیروی هوایی آمریکا پس از اقدام به خودسوزی، درگذشت".

بوشنل مقابل ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن، روی خود بنزین ریخت و خود را آتش زد و در همان حین تا لحظه آخر فریاد می زد "آزادی برای فلسطین".

بوشنل اندکی قبل از آنکه خود را آتش بزند گفته بود: "می خواهم یک حرکت اعتراضی انجام دهم. هر چند این حرکت در حد و اندازه عذابی که ملت فلسطین به دست اشغالگران می کشند، نیست".

در ویدیوی دیگری یکی از افراد پلیس سفارت به بوشنل می گوید: "می توانم کمکت کنم؟" و "بخواب روی زمین" اما پلیس دیگر می گوید: "به یک کپسول آتش نشانی نیاز داریم نه یک کلت".

واژه "سرباز آمریکایی" در شبکه اجتماعی ایکس در چند کشور عربی از جمله مصر و کویت، ترند شد.

شخصیت ها و شبکه ها و رسانه های بسیاری در جهان عرب نسبت به سکوت رسانه های غربی در قبال علت خودسوزی سرباز آمریکایی واکنش نشان داده اند. از جمله:

کاربری با عنوان labnan در صفحه خود نوشت: "بوعزیزی آمریکا درگذشت".

عبد الرحمن عامر، کاربر فضای مجازی با عنوان این سئوال را مطرح می کند که: "آیا آرون بوشنل، بوعزیزی آمریکاست و آیا زمان بهار آمریکایی .. اروپایی فرا رسیده است".

کاربر دیگری با عنوان احمد الجهينی نوشت: "بوعزیزی آمریکا به استبداد آمریکایی اعتراض کرد و جان باخت و فریاد می زد آزادی برای فلسطین".

کاربر دیگری به نام ديما الخطيب هم نوشت: "رسانه های غربی خبر فوت آرون بوشنل، سرباز آمریکایی، را که در اعتراض به حمایت دولتش از نسل کشی در غزه خودسوزی کرد، بدون اشاره ای به فلسطین یا غزه یا نسل کشی منتشر کردند."

وی افزود: "رسانه های ننگین می کوشند اعتراض این جوان را که جان خود را فدای این پیام کرد، بی رنگ کنند".

سایت "عربی پست" در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار تصاویری از نحوه پوشش این خبر توسط نیوزویک و واشنگتن پست و سی ان ان و دیگر رسانه های غربی نوشت: "(رسانه های غربی) به طور کاملا خودجوش توافق کرده اند که اشاره ای به علت خودسوزی آرون بوشنل در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن نکنند.. با اینکه او خود در همان ویدیو اعلام می کنند که علت این حرکت، اعتراض به نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی های غزه است".

این سایت در یادداشت خود این سئوال را مطرح می کند که" آیا واقعا علت این اقدام را نمی دانند و آیا این ویدیو به دستشان نرسیده است یا مشکل دیگری وجود دارد؟"

سمر جراح، نویسنده عرب هم در صفحه ایکس خود می نویسد: "خبر در نیویورک تایمز منتشر شده است اما هیچ اشاره ای به فلسطین یا غزه نشده است".

وی در ادامه می نویسد: " سی ان ان هم نوشت یک سرباز نیروی هوایی آمریکا در مقابل سفارت رژیم صهیونیتسی در واشنگتن خود را آتش زد. بدون هیچ اشاره ای به غزه یا نسل کشی در تیتر خبر".

کانال عربستانی الشرق هم درباره این حادثه در شبکه ایکس نوشت: "خلبان آمریکایی .. در اعتراض به نسل کشی در غزه خود را آتش زد".

و سایت مغربی هسپرس نوشت: "یک سرباز آمریکایی در اعتراض به حملات اسرائیلی خود را آتش زد".

سایت مصری فیتو هم درباره این حادثه نوشت: "یک زلزله و شوک جهانی؛ خلبان آمریکایی در اعتراض به نسل کشی در غزه خود را آتش زد".

شبکه الیمن الیوم هم در سایت خود درباره جمله لحظه اخر سرباز آمریکایی نوشت: "این کلمات جهان را تکان می دهد". "این حادثه بحث و مناقشات گسترده ای را در آمریکا و فلسطین اشغالی به دنبال داشته است".

احمد منصور، فعال رسانه ای هم نوشت: آیا این حادثه هولناک می تواند غرب را از مستی حمایت کورکورانه از (اسرائیل) درآورد؟

پربیننده ترین خبرها