بایدن موعد جدیدی برای آتش‌بس در غزه ارائه کرد

بایدن موعد جدیدی برای آتش‌بس در غزه ارائه کرد
شنبه 12 اسفند 1402 - 06:45

رئیس‌جمهور آمریکا گفت امیدوار است که تا ماه رمضان آتش‌بس حاصل شود اما هنوز آتش‌بس قریب‌الوقوع نیست.

العالم - آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت هنوز مطمئن نیست که اولین بسته کمک چه زمانی به صورت هوایی بر فراز غزه پرتاب خواهد شد. جو بایدن درباره تیراندازی نظامیان اسرائیلی به سمت فلسطینی‌ها در حومه یک کاروان کمک به غزه گفت: «ما اعتماد داریم که اسرائیل درباره شرایط حادثه دیروز در غزه تحقیق خواهد کرد.»

روز پنجشنبه تیراندازی نظامیان اسرائیلی به سمت فلسطینی‌هایی که در نزدیکی یک کاروان کمک‌رسان تجمع کرده بودند به شهادت بیش از ۱۰۰ نفر منجر شد. اسرائیل مدعی شده ازدحام جمعیت عامل شهادت این افراد بوده است. آمریکا با تکرار روایت اسرائیل از تصویب بیانیه‌ای در سازمان ملل علیه این رژیم جلوگیری کرد.

بایدن در ادامه گفت آمریکا تلاش‌های خود را برای باز کردن یک کریدور دریایی و افزایش کمک به غزه از طریق زمین مضاعف خواهد کرد. او همچنین گفت که کمک‌ها به غزه به هیچ وجه کافی نیستند. ادعاهای بایدن با مشی رفتاری او در نزدیک به پنج ماهی که از جنگ غزه می‌گذرد همخوانی دارد. دولت او در حالی که در موضع‌گیری‌های لفظی تلاش می کند خود را طرفدار مردم غزه و منتقد سیاست‌های اسرائیل نشان دهد در عمل، اصلی ترین حامی رژیم صهیونیستی بوده است.

دولت آمریکا به ریاست بایدن تا کنون چندین تلاش در شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه را با ناکامی مواجه ساخته است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردند و علاوه بر کشتن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. بیش از ۳۰ هزار فلسطینی تا کنون در حملات اسرائیل در غزه به شهادت رسیده‌اند. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

پربیننده ترین خبرها