مذاکرات آتش‌بس در قاهره؛ رژیم اسرائیل اعلام کرد مذاکره‌کننده‌ای ارسال نمی‌کند

يکشنبه 13 اسفند 1402 - 23:15

قاهره قرار است میزبان مذاکرات بین جنبش حماس از یک سو و رژیم اشغالگر قدس از سوی دیگر با میانجیگری مصر، قطر و آمریکا باشد.

العالم _ سرزمین های اشغالی

همه هیئت‌ها به جز هیئت رژیم اشغالگر برای برگزاری مذاکرات آتش بس در غزه وارد قاهره شده اند. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از منابعی در کابینه این رژیم اعلام کردند که در اعتراض به واکنش جنبش حماس به توافق مبادله زندانیان، هیئتی از اسرائیل به قاهره نمی رود.

این منابع افزودند که پاسخ حماس در بر دارنده نام اسرای زنده اسرائیلی که شرط تل آویو بوده، نیست، علاوه بر این، پاسخ حماس حاوی تعداد اسرای فلسطینی که این جنبش خواستار آزادی آنها شده است، نیست. به گفته این منابع، این موارد مطالبات اساسی طرف اسرائیلی بوده که قابل چشم پوشی نیست.

منابع امنیتی مصر تاکید کردند که همه طرف ها بر سر مدت آتش بس در نوار غزه و آزادی اسرا توافق کرده اند.

این منابع افزودند: تکمیل توافق همچنان مستلزم توافق بر سر خروج نیروهای اشغالگر اسرائیل از شمال غزه و بازگشت ساکنان آن است. این دور از مذاکرات با هدف بحث در مورد تمام جزئیات مورد اختلاف پس از پیشنهاد پاریس 2 است.

منابع دیپلماتیک خاطرنشان کردند که تماس‌هایی در بالاترین سطح بین همه میانجی‌ها وجود دارد تا بر طرف‌های ذی ربط فشار آورند تا قبل از شروع ماه مبارک رمضان به توافق برسند.

جنبش حماس برای موفقیت مذاکرات در مرحله کنونی سه شرط اصلی دارد که عبارتند از آتش بس دائمی، خروج نیروهای اشغالگر اسرائیلی از نوار غزه و بازگشت آوارگان از جنوب به شمال. هیئت حماس در قاهره از اختیار کامل برای مذاکره برخوردار است اما هیچ امتیازی نخواهد داد که دولت آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل به دنبال تحمیل آن به مقاومت هستند.

برخی منابع در جنبش حماس تأکید کردند که مقاومت بدون بهای سنگینی که اشغالگر باید بپردازد، هیچ جزئیات و اطلاعاتی درمورد اسرای اسرائیلی ارائه نخواهد کرد.

این منابع تصریح کردند: آغاز ماه رمضان سقف مورد توافق جناح های مقاومت برای ادامه مذاکرات است.

در همین حال وب‌سایت آمریکایی آکسیوس تأکید کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش بسیاری را برای فشار به همه طرف‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه قبل از ماه رمضان آغاز کرده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها