دادگاه عالی آمریکا، صلاحیت ترامپ را برای حضور در انتخابات مقدماتی کلرادو تایید کرد

دادگاه عالی آمریکا، صلاحیت ترامپ را برای حضور در انتخابات مقدماتی کلرادو تایید کرد
دوشنبه 14 اسفند 1402 - 21:26

دادگاه عالی ایالات متحده امروز (دوشنبه) حکم داد که «دونالد ترامپ» می‌تواند در برگه‌های انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری «کلرادو» حضور داشته باشد و حکم دادگاه ایالتی مبنی بر عدم صلاحیت ترامپ را رد کرد.

العالم - آمریکا

به گزارش تارنمای «ان‌بی‌سی‌ نیوز»، دادگاه عالی ایالات متحده به اتفاق آرا، حکم کلرادو علیه ترامپ را رد کرد و رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌تواند در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری این ایالت‌ شرکت کند.

قضات دادگاه عالی آمریکا اعلام کردند که متمم چهاردهم قانون اساسی که شورشیان را از تصدی پست منع می‌کند، به کلرادو اجازه نمی‌دهد ترامپ را از رای‌گیری مقدماتی ایالت منع کند.

دادگاه عالی ایالات متحده در حکمی اعلام کرد: کنگره به جای ایالت‌ها، مسوول اجرای مقررات قانون اساسی مورد بحث علیه صاحبان مقام‌های فدرال و نامزدها است.

دادگاه عالی کلرادو پیشتر در یک تصمیم جنجالی اعلام کرده بود که نامزدی ترامپ در انتخابات سال آینده (۲۰۲۴) به‌دلیل نقض قانون اساسی در این ایالت ممنوع است.

حکم دادگاه عالی کلرادو در نوع خود اولین حکم مرتبط با یک دعوی قضایی است که بر اساس ماده‌ای کمتر شناخته شده در ذیل بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی صادر و به نقش ترامپ در شورش کنگره ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۶ دی ۱۳۹۹) استناد کرده بود.

به گفته مخالفان ترامپ، متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا که پس از جنگ داخلی این کشور تصویب شد، به افرادی مانند وی که برای دفاع از قانون اساسی سوگند یاد کرد اما در شورش‌ها نقش داشت، اجازه تصدی دوباره مناصب دولتی نمی دهد.

این اولین بار در تاریخ آمریکا بود که یک دادگاه از بند سه متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا برای رد صلاحیت یک نامزد ریاست جمهوری این کشور استفاده کرد.

ترامپ استدلال کرده بود که این متمم شامل روسای سابق جمهوری نمی‌شود و حتی اگر شامل شود، او در دامن زدن به شورش نقشی نداشته است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها