سردرگمی اشغالگران در برابر طرح آتش بس حماس+ فیلم

شنبه 26 اسفند 1402 - 13:22

پیشنهاد جدید جنبش حماس به اشغالگران در زمینه آتش بس نشأت گرفته از اراده و موضع این جنبش و همه جناح‌ها و جبهه‌های حامی محور مقاومت است.

العالم - فلسطین اشغالی

حمزه البشتاوی، نویسنده سیاسی فلسطینی در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: پیشنهاد جدید جنبش حماس برخاسته از اراده و موضع این جنبش و همه جناح‌های مقاومت فلسطین است و مورد حمایت همه جبهه‌های فلسطینی و محور مقاومت قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این امر که رژیم اشغالگر آن را به طور کامل رد نکرده، نشانگر فشاری است که شورای جنگ رژیم صهیونیستی برای دستیابی به توافق، با آن مواجه است.

البشتاوی گفت: «حماس نه فقط مقابل رژیم صهیونیستی بلکه در برابر قدرت‌های بزرگ ایستادگی کرده است به طوری که آمریکا، تعدادی از کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی نیز برای حمایت از کابینه بنیامین نتانیاهو در زمینه ادامه جنگ و حمله به باریکه غزه صف‌آرایی کرده‌اند.»

این نویسنده فلسطینی خاطرنشان کرد: «پیشنهاد حماس شامل برخی موارد از توافق پاریس و پیشنهاد خود این جنبش است و به صورت سه مرحله ای ارائه شده که مرحله دوم شامل آتش‌بس دائمی است.

بنابر گزارش رسانه ها، حماس پیشنهاد یک آتش‌بس ۳ مرحله‌ای را ارائه داده که هر مرحله شامل ۴۲ روز می‌شود.
بر این اساس، حماس گفته لازم است ابتدا اسرائیل در مرحله اول برای بازگشت آوارگان از خیابان الرشید و محور صلاح الدین عقب‌نشینی کند. همچنین در ازای آزادی هر زن اسیر نظامی زنده، ۵۰ اسیر فلسطینی را پیشنهاد داده که ۳۰ نفر از آن‌ها در حال گذراندن حبس ابد هستند.
در آغاز مرحله دوم آتش بس نیزحماس تصریح کرده که باید قبل از هرگونه تبادل نظامیان اسیر اسرائیلی، آتش‌بس دائمی اعلام شود.
طبق این گزارش، مرحله سوم پیشنهاد حماس شامل آغاز روند جامع بازسازی باریکه غزه و پایان دادن به محاصره آن است.
البشتاوی، نویسنده سیاسی فلسطینی در ادامه خاطرنشان کرد، «اولین پاسخ رژیم صهیونیستی غیرمنطقی بودن این پیشنهاد بود و منظورشان از منطقی بودن این است زندانیان خود را آزاد کرده و حمله را از سربگیرند اما حماس و مقاومت برای توقف جنگ مذاکره می‌کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «تنها دغدغه کابینه نتانیاهو آزادی اسرا است و در محافل اسراییلی پیرامون موضوع اسرا و آزادی بیشترین تعداد ممکن اتفاق نظر وجود دارد.»

البشتاوی افزود: « در این راستا فشارهایی وجود دارد و ما شاهد این بودیم که جمعیت زیادی در تل‌آویو در مقابل مقر وزارت دفاع و سرویسهای امنیتی اسرائیل تجمع کرده و خواستار انجام تبادل با هر شماره و هر آدرسی شدند.»

وی خاطرنشان کرد: «صهیونیستها پیشنهاد حماس را نه به طور کامل رد کرده و نه به طور کامل پذیرفتند. آنها گفتند که مسائل غیرمنطقی وجود دارد و هیئت خود را به دوحه فرستادند. آنچه اکنون مانع دستیابی به توافق‌ آتش‌بس دائمی سه مرحله ای شده، سرنوشت بنیامین نتانیاهو و گروه حاکم در رژیم صهیونیستی است که نمی خواهند جنگ را متوقف کنند.»

پربیننده ترین خبرها