تاثیر عملیات "وعده صادق" بر معادلات منطقه

تاثیر عملیات
سه شنبه 28 فروردين 1403 - 21:54

کارشناس راهبردی و نظامی عراق ابراز عقیده کرد پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی منحصر به فرد بوده و موازنه‌ها را در کل منطقه تغییر داده است.

العالمعراق

"عبدالکریم خلف" کارشناس راهبردی و نظامی عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با برنامه "ضیف و حوار" شبکه خبری العالم تصریح کرد: رژیم غاصب از زمان پیدایش در سال 1948 در قلب خاورمیانه تاکنون ضربه‌ای مانند ضربه‌ای که ایران در 14 آوریل بر آن وارد کرد، نخورده است.

خلف افزود: رژیم صهیونیستی بازوی کشورهای غربی در منطقه برای ایجاد هرج و مرج است و اراده بسیاری از کشورهای منطقه را سلب کرده و به این دلیل، کشورهای غربی توان نظامی این رژیم را تقویت کردند.

وی تصریح کرد: عملیات 14 آوریل، عملیاتی بود که آثار مهمی داشت که مهم‌ترین آن از بین بردن توان بازدارندگی بود که رژیم صهیونیستی به آن مباهات می‌کرد و این رژیم دریافت که دیگر نمی‌تواند از این توانمندی در آینده استفاده کند چرا که قدرتی بزرگ‌تر از اسرائیل در منطقه حضور دارد که دارای توانمندی‌های نظامی، موشکی و فناوری است.

خلف معتقد است که ایران با موشک‌هایی که به سوی رژیم اشغالگر شلیک کرد، به دو هدف دست یافت؛ اول: تخریب فرودگاه نقب که برای حمله به کنسولگری ایران در دمشق مورد استفاده قرار گرفت.

دوم: انهدام مقر اطلاعاتی در "جبل الشیخ"، که به هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق کمک کرد.

خلف تاکید کرد که واکنش ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه، در سراسر منطقه توازن ایجاد کرد و بین همه غربی‌ها از یکسو و ایران و متحدانش از سوی دیگر، توازن را تغییر داد.

این کارشناس راهبردی و نظامی خاطرنشان کرد: پاسخ ایران پیامی برای ایجاد موازنه‌های نظامی جدید در منطقه است و به همین دلیل آمریکا از نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواست به خاک ایران حمله نکند زیرا منطقه را به جنگی گسترده می‌کشاند.

وی توضیح داد که یک دلیل ترس غرب و واشنگتن از جنگ گسترده در منطقه، افزایش بهای نفت است که سرعت تورم را افزایش می‌دهد و باعث فروپاشی اقتصادی بسیاری از کشورهای غربی می‌شود. همچنین دلیل دیگر، فروپاشی قدرت بازدارندگی اسرائیل است که این فروپاشی از 7 اکتبر آغاز شده و با عملیات 14 آوریل ادامه یافه است، امری که باعث گردید بسیاری از صهیونیستهای دو تابعیتی برای همیشه سرزمینهای اشغالی را ترک کنند.

پربیننده ترین خبرها