ترکیه خواستار اتخاذ تدابیر فوری علیه اسرائیل می‌شود

ترکیه خواستار اتخاذ تدابیر فوری علیه اسرائیل می‌شود
شنبه 15 ارديبهشت 1403 - 05:29

یک منبع دیپلماتیک در آنکارا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، ترکیه در نشست آتی سازمان همکاری اسلامی مسئله تدابیر فوری علیه اسرائیل به دلیل جنگ غزه را مطرح خواهد کرد.

العالم - ترکیه

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه قرار است در این نشست که روزهای شنبه و یکشنبه در شهر «بانجول» پایتخت گامبیا برگزار شود شرکت کند. این منبع گفت: «ترکیه تلاش خواهد کرد اطمینان حاصل کند که نشست سازمان همکاری اسلامی پربار خواهد بود. زمان به ضرر مردم فلسطین در حال گذر است.»

وی اضافه کرد: «ترکیه نیاز به اعمال فشارهای مشخص و فوری علیه اسرائیل و کشورهای حامی آن را مطرح خواهد کرد.»

وزارت بازرگانی ترکیه‌ روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد صادرات و واردات به مقصد فلسطین اشغالی یا از مبدأ آن را متوقف کرده است. برخی گزارش‌های رسانه‌ای همچنین حاکی است ترکیه علاوه بر این استفاده کشورهای ثالث از بنادر ترکیه‌ای برای تجارت با اسرائیل را نیز ممنوع کرده است.

در تحولی جداگانه اسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز روز پنجشنبه گفت آنکارا واردات و صادرات کالاهای اسرائیلی در بنادر ترکیه را نیز متوقف کرده است. کاتص با متهم کردن ترکیه به نقض توافقات تجاری گفت که به وزارت خارجه اسرائیل دستور داده با تمرکز بر «تولید محلی و واردات از کشورهای دیگر» به دنبال جایگزین کردن تجارت با ترکیه باشند.

ترکیه ماه گذشته میلادی محدودیت‌هایی برای تجارت ۵۴ محصول با اسرائیل وضع کرده بود. تحلیلگران این اقدام را گامی در برابر فشارهای داخلی برای قطع روابط تجاری با اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه تعبیر کردند.

روز چهارشنبه هم «هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد کشورش قصد دارد به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری ملحق شود. آفریقای جنوبی در این دادگاه اسرائیل را به نسل‌کشی در غزه متهم کرده است.

پربیننده ترین خبرها