موضع جهاد درباره موافقت حماس با طرح سیاسی پایان جنگ غزه

سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 - 10:15

رهبر جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد موافقت جنبش حماس با پیشنهاد مصر و قطر، در چارچوب‌های بنیادین فلسطینی که مورد توافق جنبش‌های مقاومت فلسطین است، صورت گرفت.

العالم - فلسطین اشغالی

"هیثم ابوغزلان" در گفت‌وگو با تلویزیون العالم گفت: اعلامیه جنبش حماس مبنی بر موافقت با پیشنهاد میانجی‌گران درباره باریکه غزه در چارچوب فلسطین و مبانی مورد توافق جنبش‌های مقاومت است.

ابو غزلان افزود: این موافقت در چارچوب نگرانی مقاومت نسبت به مردم فلسطین و نیز مصون ماندن مردم رفح از ویرانی و خسارات بیشتر است.

رهبر جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد که "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مانع هرگونه توافق آتش‌بس در باریکه غزه بوده و هست.

ابوغزلان اظهار داشت نتانیاهو تلاش کرد جنبش حماس را مقصر و عامل مانع‌تراشی در رسیدن به توافق در مورد غزه، جلوه دهد اما با موافقت این جنبش با پیشنهاد میانجیگران، در این زمینه ناکام ماند و برای فرار از فشار "ویلیام برنز" رئیس سیا بر وی، از کوچ دادن فلسطینی‌ها از رفح خبر داد.

ابوغزلان بر آمادگی مقاومت در باریکه غزه برای مقابله با نظامیان اسرائیلی هنگام حمله به رفح در جنوب باریکه تاکید کرد و اعلام نمود که تهاجم به رفح برای رژیم صهیونیستی پیامدهای ویرانگری نخواهد بود. وی به صهیونیست ها هشدار داد که نظامیانی که با حمله به شمال و مرکز باریکه غزه دچار تلفات جانی و تجهیزاتی شدند، در حمله به رفح نیز دقیقا با همین سرنوشت روبه‌رو خواهند شد.

جنبش حماس موافقت خود را با پیشنهاد آتش بس میانجیگران که شامل سه مرحله 42 روزه است، اعلام کرد.

این پیشنهاد شامل خروج کامل نظامیان اشغالگر از دره غزه (محور نستریم) در مرحله اول، امکان بازگشت آوارگان، توقف دائم عملیات نظامی در مرحله دوم و موافقت با شکست کامل محاصره در مرحله سوم است.

حماس تاکید کرد که میانجی‌گران بر تعهد آشکار رئیس جمهور آمریکا به ضمانت اجرای توافق تاکید کردند. یک مقام اسرائیلی معتقد بود که این پیشنهاد، امتیازات بزرگی به حماس داده که قابل قبول نیست.

پربیننده ترین خبرها