گزارش «نیویورک‌تایمز» درباره دلایل حذف تل‌آویو از معادلات دیپلماتیک غرب آسیا

گزارش  «نیویورک‌تایمز» درباره دلایل حذف تل‌آویو از معادلات دیپلماتیک غرب آسیا
يکشنبه 29 مهر 1403 - 21:27

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، وقوع عملیات طوفان‌الاقصی و افزایش نفرت عمومی از رژیم صهیونیستی به علت ارتکاب جنایت های بی حد وحصر در غزه را از جمله دلایل حذف تل‌آویو از معادلات دیپلماتیک در غرب آسیا ارزیابی‌ کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش العالم ، این روزنامه آمریکایی در گزارشی با عنوان «تغییر آسیای غربی، بدون اسرائیل در حال وقوع است»، نوشت: دیپلماسی در آسیای غربی بعد از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ ( وقوع عملیات طوفان الاقصی) دستخوش یک تغییر اساسی شد.

این رسانه غربی با اشاره به بهبود روابط تهران و ریاض نوشت: عربستان که در گذشته دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود، اکنون به دنبال بهبود روابط با ایران است و رویکردش نسبت به قبل دستخوش یک تغییر اساسی شده است.

نیویورک تایمز، خشم افکار عمومی جهان عرب و مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس از جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه را یادآور شد و افزود: عربستان تحت فشار افکار عمومی به ویژه جوانان این کشور ، ایجاد کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.

این رسانه آمریکایی همچنین به عادی سازی روابط برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی در نتیجه امضای معاهده آبراهام در گذشته اشاره کرد و نوشت: جنگ غزه این روابط را تیره کرد و تردیدها را درباره نیت اسرائیل برای رسیدن به صلح از طریق تشکیل دولت فلسطین افزایش داد.

نیویورک تایمز، دیدارهای دیپلماتیک مقامات ایرانی با همتایان خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس را یادآور شد و افزود: راهبرد تهران به سمت بهبود روابط با کشورهای خلیج فارس، در حال تغییر است.

این رسانه آمریکایی، تشکیل دولت فلسطین را در برهه کنونی، خواسته عمومی ملت های مسلمان و عرب منطقه دانست و نوشت: این تغییرات نشان‌دهنده پیچیدگی‌های منطقه‌ای است که در آن رقابت‌های ژئوپلیتیک به طور فزاینده‌ تحت تأثیر افکار عمومی، تغییر ائتلاف‌ها و درخواست مستمر برای تشکیل دولت فلسطینی قرار گرفته است.

از زمان شروع جنگ در غزه که ۳۸۰ روز از آن می گذرد ، رژیم اشغالگر قدس ، با ارتکاب جنایت های گسترده ، بیش از ۴۲ هزار فلسطینی شامل زن و کودک و پیر و جوان را به شهادت رسانده است.

در یک سال گذشته ، بسیاری از کشورهای غیرعرب و غیرمسلمان ، به رسمیت شناختن کشور فلسطینی به پایتختی قدس شریف را خواستار شده اند.

کشتار جمعی در غزه و همزمان حملات گسترده به لبنان، بیش از پیش موجب منزوی شدن رژیم صهیونیستی شده و حتی دولت های متحد این رژیم نیز تحت فشار افکار عمومی تلاش می کنند از آن فاصله بگیرند و این رژیم را تحریم کرده اند.

پربیننده ترین خبرها