ماس: آمریکا پیامد خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد را در نظر بگیرد

ماس: آمریکا پیامد خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد را در نظر بگیرد
يکشنبه 29 مهر 1397 - 17:41

وزیر خارجه آلمان در پی تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد، از وی خواست که پیامدهای چنین اقدامی را مدنظر قرار دهد.

العالم _ اروپا

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان امروز یکشنبه به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد واکنش نشان داد و از او خواست که پیامدهای چنین اقدامی را هم برای اروپا و هم برای اقدامات آتی در راستای خلع سلاح در نظر بگیرد.

این مقام آلمانی در قالب بیانیه‌ای گفته است: «این پیمان... به مدت ۳۰ سال رکنی مهم در ساختار امنیت ما اروپایی‌ها محسوب می‌شود ما اغلب از روسیه خواسته‌ایم که به اتهامات جدی که توافق را نقض می‌کنند، پاسخ دهد و اکنون از آمریکا می‌خواهیم که پیامدهای احتمالی را در نظر داشته باشد.»

ترامپ شامگاه شنبه روسیه را به نقض «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» متهم و تهدید کرد کشورش را از آن خارج می‌کند. وی گفت: «ما طرفی هستیم که داخل توافق مانده‌ایم و آن را رعایت کرده‌ایم ولی روسیه، متأسفانه، از آن پیروی نکرده است. بنابراین، ما این توافق را خاتمه خواهیم داد و از آن خارج می‌شویم.»

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «روسیه این توافق را نقض کرده است. آنها سال‌ها است که این توافق را نقض کرده است. نمی‌دانم  رئیس‌جمهور اوباما چرا در این مورد مذاکره نکرد یا از این توافق خارج نشد. ما دیگر به آنها اجازه نخواهیم داد یک توافق هسته‌ای را نقض کنند و در شرایطی که ما اجازه کار تسلیحاتی نداریم آنها بروند و این کار را انجام دهند.»

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند. روسیه تأکید کرده که تا زمان پایبندی آمریکا به این پیمان پایبند می‌ماند، اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته گفت هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها