رویترز: کره جنوبی و ژاپن به واردات نفت ایران ادامه می دهند

رویترز: کره جنوبی و ژاپن به واردات نفت ایران ادامه می دهند
دوشنبه 28 آبان 1397 - 18:20

رویترز نوشت: بعد از معافیت هشت کشور جهان از تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه (مردم) ایران، پالایشگاه‌های کره جنوبی و ژاپن از ژانویه سال آینده به واردات نفتی خود از ایران ادامه می‌دهند.

العالم - آسیا

خبرگزاری رویترز نوشت: آمریکا به دلیل ترس از افزایش قیمت نفت جهانی با اعمال دور دوم تحریم‌های این کشور علیه مردم ایران، سرانجام در ماه جاری به اعطای معافیت به هشت کشور جهان برای ادامه واردات نفتی از ایران به مدت 180 روز مجبور شد. دو کشور کره جنوبی و ژاپن نیز در میان پنج خریدار بزرگ نفتی ایران قبل از بازگشت تحریم‌های یک جانبه آمریکا بودند.

به گزارش رویترز، پالایشگاه‌های کره جنوبی هیچ تصمیمی برای ادامه خرید نفت خام از ایران تا انتهای سال جاری ندارند، اما به دنبال امضای چندین توافق خرید نفت از ایران و ادامه روند واردات از اول ژانویه سال 2019 هستند.

به گفته یکی از مقامات صنعتی کره جنوبی، دولت سئول در مذاکرات آتی با مقامات ایران به دنبال کسب بهترین قیمت نفت خام برای ادامه واردات است.

بر اساس سخنان این مقام کره‌ای، بیشتر تانکرهای نفتی تا ماه دسامبر سال جاری رزرو شده‌اند و بنابراین کره جنوبی ممکن است بارگیری و واردات نفت از ایران را از اول ماه ژانویه آغاز کند.

به نظر می‌رسد از آنجا که تحویل محموله باری از ایران به سئول پایتخت کره جنوبی به مدت 25 روز به طول خواهد کشید در نتیجه ایران تصمیماتی برای فروش نفت خام از ذخایر نفتی خود در بندر دالان چین به کره جنوبی را در دست دارد.

هفته گذشته تیم نمایندگان کره جنوبی برای ادامه مذاکرات واردات میعانات گازی از ایران به‌ویژه از میدان گازی پارس جنوبی به این کشور سفر کردند.

یک مقام کره‌ای به رویترز گفت، برخی از مسائل مانند نحوه پرداخت مشخص شده است اما در حال حاضر ما توانایی خرید از ایران را نداریم و هیچ عجله‌ای نیز برای این کار نداریم، زیرا ایران تاکنون حاضر به فروش نفت با قیمت ارزان نشده است.

همچنین شرکت پالایشگاه نفت فوجی ژاپن یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفتی ایران واردات و خرید نفت از ایران را از (ژانویه) دی ماه سال جاری از سر خواهد گرفت و انتظار می‌رود این شرکت به دنبال خرید میعانات گازی از ایران باشد.

به گفته منبع خبری رویترز، به‌رغم آنکه اخباری مبنی بر ادامه واردات نفت ایران توسط خریداران ژاپنی منتشر شده است اما باید گفت که احتمال آنکه محموله نفتی تا ماه مارس به دست خریداران نفتی نرسد وجود دارد زیرا آنان منتظر تمدید بیمه کشتی‌های بارگیری توسط دولت هستند که این روند با آغاز سال جدید مالی از اول ماه آوریل شروع به کار خواهد کرد.

از سال 2012 دولت ژاپن برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران برنامه و طرح ویژه‌ای برای پوشش کشتی‌های بارگیری از ایران به ژاپن اتخاذ کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، دولت ژاپن تاکنون از ارائه اطلاعات بیشتر نسبت به حجم وارداتی نفت از ایران در مدت 180 روز معافیت خودداری کرده است.

به گفته برخی از کارشناسان انرژی، ژاپن مجوز واردات در حدود یکصدهزار بشکه در روز نفت خام از ایران را دارد در حالی که از ماه ژانویه تا سپتامبر سال جاری به مقدار 165 هزار بشکه نفت خام در روز از ایران وارد می‌کرد.

کشور ژاپن نیز مانند کره جنوبی از اوایل ماه سپتامبر واردات نفت خام از ایران را به حال تعلیق در آورده است.

به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند. 

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، ولی تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت. 

تحریم هایی که آمریکا یکجانبه علیه ملت ایران اعلام می کند، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جائی که ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب نشینی کند. 

مقامات ایران نیز اعلام کرده اند که تحریم های جدید آمریکا بیشتر یک موضوع کاملا تبلیغی و روانی است، بطوری که «عبدالناصر همتی» رییس بانک مرکزی نیز با اشاره به عقب نشینی دولت آمریکا از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، گفت: دولت آمریکا هر کاری که می خواست انجام داد و پس از چهارم نوامبر (13 آبان ماه) اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

پربیننده ترین خبرها