مشعل با اشاره به فرصت یک ساله حماس به مذاکرات صلح

ثابت می‌کنیم اسرائیل دنبال صلح نیست

ثابت می‌کنیم اسرائیل دنبال صلح نیست
سه شنبه 20 ارديبهشت 1390 - 03:28

رئيس دفتر سياسي حماس در با شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي ضمن تاکيد بر اينکه حماس يک سازمان تروريستي نيست گفت ما به عنوان جنبش حماس فرصت يک‌ساله ديگري به مذاکرات صلح مي‌دهيم تا ثابت کنيم نه نتانياهو دنبال صلح است و نه اسرائيل چنين مساله‌اي را مي‌خواهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگوی تفصیلی خود با این شبکه خبری در پاسخ به اين پرسش که با توجه به سخنان شما در قاهره مبني بر اينکه ديگر نمي توان با اسرائيل از راه مذاکره به نتيجه رسيد و در شرايطي که شما بر لزوم اقدام مصر و ديگر کشورها براي استفاده از يک راهبرد جديد براي اعمال فشار بر اسرائيل تاکيد کرديد، منظورتان دقيقاً چه چيزي بود، گفت: مي خواهم دو نکته را بيان کنم اول اينکه ما در حماس به نيت و يا عملکرد اسرائيل اعتماد نداريم، ما از سال 1991 تاکنون به روند صلح يک فرصت 20 ساله داديم و در نهايت هيچ نتيجه‌اي بدست نيامد، زيرا اسرائيل نمي‌خواهد حقوق فلسطين را به رسميت بشناسد و هيچ کس هم توان آن را ندارد که آنها را به انجام اين کار مجبور کند.

ما اهرمهاي قدرتمندي در دست نداريم و به عنوان اعراب و يا فلسطينيان آن را از دست داده ايم، جامعه بين الملل به همراه ايالات متحده هيچ تاثيري ندارند و بنابراين ما براي دستيابي به مصالحه به يک تفاهم فلسطيني و  عربي نيازمنديم، ما اماده‌ايم که فرصت ديگري را به روند صلح بدهيم تا به همه نشان دهيم که اين روند با وجود اسرائيل به نتيجه اي نخواهد رسيد ما به اين نتيجه رسيده‌ايم که طبق قوانين مذاکره کنوني و با توجه به توازن کنوني قدرت‌ها با نتانياهو به هيچ نتيجه‌اي نخواهيم رسيد.

 اما نکته دوم اين است که طي اين 20 سال درداور ما رنج‌هاي بسياري را متحمل شده و به آگاهي‌هاي زيادي درباره مواضع اسرائيليان از زمان شارون تا نتانياهو دست پيدا کرده‌ايم ما درس گرفته‌ايم که بايد فکر جديدي کرده و راهبردي نو  پيدا کنيم.منظورم از راهبرد جديد اعلام جنگ عليه اسرائيل نيست، چرا که موازنه قدرت به ما اجازه چنين کاري را نمي‌دهد علاوه بر اين اسرائيل دشمني واقعي براي تمامي کشورهاي مصر اردن سوريه لبنان مردم فلسطين و تمامي منطقه به حساب مي‌آيد.

رئیس دفتر سیاسی حماس در پاسخ به این پرسش خبرنگار الجزیره که امريکا، اتحاديه اروپا و برخی از اعضاي جامعه بين الملل حماس را يک سازمان تروريستي قلمداد مي کنند، آيا اميدوار هستيد که در راستاي اين

مصالحه چنين ديدگاهي تغيير کند و آيا فعاليتي در اين راستا صورت داده‌ايد، گفت: اولاً حماس هيچ‌گونه انديشه تروريستي را نمي پذيرد تا  به موجب آن بتوان اين سازمان را تروريستي ناميد. حماس مشغول مقاومت در برابر اشغالگري رژيم صهيونيستي است و اين طبق قوانين بين المللي کاري مشروع و قانوني است؛ نظير اين مقاومت در ملت‌هاي اروپايي آسيايي و يا در امريکا نيز وجود داشته است.

 مقاومت حق قانوني ما است و بنابراين امريکا حق ندارد ما را در گروه سازمان‌هاي تروريستي طبقه‌بندي کند. اتفاقاً حماس از لحاظ سياسي و از حيث انديشه و تفکر داراي آزادي است و در تمامي سازمان‌هاي خود دموکراسي را به اجرا در آورده است حماس در دموکراسي مردم فلسطين نيز شرکت داشت بنابراين ما يک جنبش دموکراتيک و سياسي هستيم و مقاومت نيز يک درگيري قانوني و مشروع است. امريکا و متحدانش سياست يک بام و دو هوا را مقابل ما برگزيده اند و در قضاوت هاي خود درباره ملت‌هاي مسلمان و عرب پيش شرط هايي را دخالت مي دهند. ما همگي اميدواريم اين ديدگاه بدون نياز به تمنا و التماس از ديگران تغيير کند، ما طبق حقوق خودمان عمل مي کنيم و اگر امريکا امروز ديدگاه خود را عوض نکند در آينده به انجام اين کار مجبور خواهد شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها