فائق حویجه: دمشق سقوط نمی‌کند

فائق حویجه: دمشق سقوط نمی‌کند
سه شنبه 28 آذر 1391 - 14:27

فائق حویجه فعال حقوقی سوری و از مخالفان نظام حاکم این کشور؛ در گفت‌وگویی با روزنامه السفیر لبنان به بررسی ابعاد مختلف بحران اخیر کشورش پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شیکه العالم، حویجه در این گفت‌وگوی مفصل با اشاره به ناتوانی شورشیان مسلح برای ورود به پایتخت، تاکید می‌کند که با شرایط کنونی کسی بر کسی پیروز نخواهد شد و همه چیز دارای راه حل سومی است که باید همه به آن احترام بگذارند.
به گفته این فعال سرشناس سوری؛ سوریه دچار دور باطل خشونت مستمر شده و فقط سه احتمال برای برون رفت از این حلقه وجود دارد.
1- جدایی نیروی عظیمی از ارتش به طور کامل که غیر ممکن است چون عصب ارتش وابسته به بشار اسد است علاوه بر آنکه ارتش نگران جایگزین نظام اسد، گسترش جنگ داخلی، کشتار و تعمیق بحران در کشور می‌باشد. همچنین نیروهای اقلیت‌ها در ارتش و افسران وابسته به اکثریت نیز نگران فروپاشی کشور و ملت هستند.
2 - مداخله نظامی خارجی به شکل اعزام نیرو برای جنگ مستقیم با شیوه‌های متعارف که بعید است چون ممکن است به خاطر موقعیت مهم دمشق در منازعات بین‌المللی به جنگ منطقه‌ای و حتی جهانی منتهی شود امری که قدرت‌های بزرگ نسبت به آن هشدار می‌دهند.
3 - مشارکت بین‌المللی به معنای توافق هم‌پیمانان دو طرف درگیر بر سر حل بحران سوریه به شکل ایجاد نظامی جدید با شرکت نظام و مخالفان.
به گفته حویجه، نظام اسد به خاطر حمایت گسترده بین‌المللی قادر به ریشه‌کن کردن گروه‌های مسلح نیست، این در حالی است که نیروهای مدنی دمکراتیک با مداخله نظامی مخالف بوده و خواستار مشارکت همه طرف‌ها در حاکمیت به عنوان راهکار واقعی حل بحران هستند.
وی سرکوب شورش مسلحانه به شیوه دهه 80 را بعید دانست چون حمایت خارجی از اخوان المسلمین در آن زمان یک صدم حمایت کنونی از گروه‌های مسلح در حال حاضر نیست چون مرزهای ترکیه، لبنان و اردن به روی این گروه‌ها باز بوده و در سطوح سیاسی نیز ائتلاف ملی نماینده ملت سوریه تلقی می‌شود. به گفته حویجه، دمشق سقوط نمی‌کند و شبه‌نظامیان مسلح فقط می‌توانند بر مناطق جدا از هم سیطره یابند؛ اما قادر به سیطره بر کل کشور و سرنگون سازی آن به منظور ایجاد جایگزین نیستند.
وی یادآور شد: هدف از حمایت بین‌المللی از افراد مسلح، نه سرنگون کردن نظام بلکه طولانی ساختن مدت درگیری است که علت آن نگرانی از حکومت اصول‌گرایان تندرو، از بین رفتن نقش و تاثیر منطقه‌ای سوریه و نابودی کشور سوریه و نه نظام دمشق است.
به گفته وی، هرج و مرج در سوریه به مصلحت واشنگتن نیست چون ثبات منطقه را تحت الشعاع قرار داده و باعث فروپاشی ترکیه، عراق، لبنان و اردن می‌شود، علاوه بر آن به نفع آمریکا نیست که سوریه به سرزمینی تحت حاکمیت القاعده و اذنابش تبدیل شود.
این فعال سرشناس سوری در ادامه یادآور شد که البته آمریکا معتقد است نقش منطقه ای سوریه تمام شده و مجبور است فقط به حل بحران‌های داخلی و بازسازی زیربنای خود بپردازد که خسارات وارده به آن بیش از صد میلیارد دلار تخمین زده شده است.  
حویجه همچنین تاکید کرد که قراردادن نام جبهه النصره وابستده به القاعده در فهرست سازمان‌های تروریستی نشانه حرکت بین‌المللی به سوی حل فراگیر بحران سوریه است اما مانعی در برابر سیاست یک بام و دو هوای آمریکا برای دخالت در نبرد و تلاش برای سازش به طور همزمان ایجاد نمی‌کند.
وی خواستار همسو شدن مخالفان سوری در خارج با مخالفان داخلی برای حل بحران کشور شد و تصریح کرد: جغرافیای سیاسی سوریه باعث شده همواره محل برخورد ملت‌ها برای جنگ و تجارت و منطقه‌ای برای تقویت نفوذ قدرت‌های بیگانه از آمریکا تا هنگ کنگ باشد.
حویجه از بهره‌برداری رژیم‌های عرب حوزه خلیج‌فارس از پول، اسلام سیاسی و رسانه‌های گروهی به منظور پوشش خبری رویدادهای سوریه به نفع خود و همچنین جدی نبودن نظام سوریه در زمینه گفت‌و‌گوی ملی و وعده‌های دروغین شورای ملی درباره سرنگونی نظام انتقاد کرد.
وی با اشاره به اینکه نبرد در سوریه با نشستن طرفین درگیر پشت میز مذاکره تمام خواهد شد؛ گفت: سیاست ائتلاف مخالفان که اخیرا در دوحه تشکیل شد در تلاش است به جای ایجاد سیاستی فعال برای حرکت به سوی آزادی، کرامت و کشور دمکراتیک، دنبال آن است تا با بهره‌برداری از فرصت و همچنین بازی با احساسات مردم، منافع خود را محقق سازد.

پربیننده ترین خبرها