انگلیس تابعیت یک شهروند مسلمان را لغو کرد

جمعه 1 دی 1391 - 09:05

اقدام وزارت کشور انگلیس در لغو تابعیت یکی از شهروندان مسلمان، با اعتراض گسترده سازمانهای مدافع حقوق بشر همراه شد.

خبرنگار شبکه العالم گزارش داد، سازمانهای مدافع حقوق بشر با انتقاد از این اقدام نژادپرستانه دولت انگلیس، پایبندی لندن به قوانین حقوق بشر را زیر سئوال بردند.
این سازمانها تأکید کردند که لغو تابعیت "مهدی حاشی" شهروند مسلمان انگلیسی، هیچ پایه و اساس قانونی و حقوقی ندارد.
مهدی حاشی که اصالتا سومالیایی است، تا پیش از این از شهروندان مسلمان انگلیسی به شمار می آمد.
وی به همراه 4 تن از دوستانش در سال 2010 از سوی دستگاه جاسوسی برای همکاری جهت تجسس از مسلمانان در انگلیس تحت فشار قرار گرفت؛ ولی مخالفت حاشی با این فشارها، باعث لغو تابعیت وی شد.
"محمد نور" هماهنگ کننده اداره اطلاع رسانی سومالیایی ها در انگلیس، به خبرنگار العالم گفت: دستگاه های جاسوسی از من خواستند که با آنها همکاری کنم؛ ولی من نپذیرفتم؛ من در انگلیس احساس امنیت نمی کنم؛ بسیاری از جوانان مسلمان در انگلیس لغو تابعیت شده اند.
محمد نور تأکید کرد: در انگلیس با ما به عنوان شهروند درجه دو تعامل می شود.
خبرنگار العالم در ادامه این گزارش اظهار داشت؛ گفته ها حاکی است که "حاشی" اکنون در زندان آمریکایی ها در "جیبوتی" در بازداشت است؛ دولت انگلیس هم با لغو تابعیت حاشی، وی را از همه حقوق خود به عنوان یک شهروند انگلیسی محروم کرد.
"عاصم قرشی" مدیر اداره مطالعات سازمان حمایت از زندانیان در مصاحبه با خبرنگار العالم تأکید کرد: حاشی در محلی نامعلوم بازداشت شده است؛ ما به دنبال آن هستیم تا از محل بازداشت وی مطلع شویم تا خانواده و وکلیش بتوانند با حاشی تماس بگیرند.
خانواده حاشی همه اتهامات انگلیس مبنی بر دست داشتن وی در اقدامات افراطی را تکذیب می کند.

پربیننده ترین خبرها