وزير حقوق بشر عراق: زندان سری نداریم

وزير حقوق بشر عراق: زندان سری نداریم
سه شنبه 12 دی 1391 - 22:55

وزير حقوق بشر عراق، ادعاهای مطرح شده مبنی بر وجود زندان هاي سري در این کشور را دروغ و فريبكاري سياسي توصیف کرد.

محمد شياع السوداني سه شنبه شب در گفتگو با شبكه العالم با تاكيد بر اين كه زندانهاي سرّي در عراق وجود ندارد؛ تمركز روزنامه هاي اين كشور بر روي زندانيان را سياسي خواند و گفت: بدون شك تروريسم چالش اصلي شهروند عراقي است، و جامعه از ضعف فرهنگي به علت بي ثباتي اوضاع سياسي نيز در رنج است.
وزير حقوق بشر عراق خاطرنشان كرد: برخي تلاش مي كنند پرونده حقوق بشر را وارد كشمكش هاي سياسي كنند؛ و ما به نوبه خود بر ضرورت تعامل با پرونده هاي حقوق بشر از جنبه هاي صرفا انساني و قانوني و به دور از هياهو، فريبكاري و دروغگويي تاكيد مي كنيم.
السوداني گفت: 75 درصد اظهارات مسئولان در مطبوعات درباره زندانها است، به صورتی که اینگونه به نظر می آید که حقوق بشر مخصوص زندانيان است كه تعداد آنها از سي هزار نفر فراتر نمي رود، در حالي كه يك ميليون و 400 هزار يتيم و بيش از نيم ميليون معلول و همچنين زنان بيوه در عراق هستند بدون آنكه سياستمداران و مدعيان حقوق بشر به آنها اشاره كنند.
السودانی تأکید کرد: اینگونه اظهار نظرها به اين معني است كه معيارهاي دوگانه و گزينشي و تعمّد در نشر اكاذيب وجود دارد.
وي خاطرنشان کرد: اين وزارتخانه گروهي متخصص دارد كه بر اساس معيارهاي محلي و بين المللي به طور سرزده و اعلام نشده از زندانها و بازداشتگاهها بازدید مي كند. هر بازداشتگاهي كه دولت اين وزارتخانه را از آن مطلع نكند ما آنرا زندان سرّي مي دانيم، كه خوشبختانه چنين چيزي در عراق وجود ندارد.
السوداني گفت: حقوق بشر در عراق جديد، مفهوم جديدي براي مردم است، چون اين ملت در دوران رژیم صدام معدوم، نقض حقوق شهروندی را به شدت تجربه کرد.
وزير حقوق بشر عراق با اشاره به بين المللي بودن موارد نقض حقوق بشر دوران رژيم بعث به دليل جنايت هاي بي شمار و هولناك این رژیم گفت: بدون شك رژیم صدام آشكارا بر آنچه در عراق روي مي داد سرپوش مي گذاشت. همه مي دانند كه زشت ترين موارد نقض حقوق بشر در دوران رژيم صدام ضد ملت عراق روي داد؛ و چندين تُن مدارك وجود دارد كه اين موارد در آنها به ثبت رسيده است.
السوداني افزود: وزارت حقوق بشر عراق بر اين اساس، كنفرانس هايي را در لندن و ژنو در شوراي حقوق بشر سازمان ملل برگزار كرد. اين وزارتخانه جنایتهای رژيم ديكتاتوري صدام مانند كشتارهاي حلبچه و اعدام علما را از طريق فيلم هاي مستند و عكس به مدت سه روز اطلاع رساني كرد.
Mn  04:05   1
 

پربیننده ترین خبرها