دخالت نظامی فرانسه در افریقا با پشتیبانی آمریکا

دخالت نظامی فرانسه در افریقا با پشتیبانی آمریکا
شنبه 23 دی 1391 - 21:12

همزمان با تاکید دولت فرانسه بر ادامه عملیات نظامی در مالی تا زمان "مورد نیاز"، یک مسئول آمریکایی از آمادگی کشورش برای ارائه پشتیبانی لجستیک، اطلاعاتی و هوایی به فرانسه خبر داد.

فرانسه در نخستین روز از دخالت نظامی در مالی، به کشته شدن یکی از خلبانان خود اذعان کرد.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، فرانسه امروز (شنبه) با اعلام کشته شدن یکی از خلبانان نظامی پس از حمله به مالی، تأکید کرد که حدود صد نفر از عناصر مسلح را در بمباران هوایی شهر "کنا" (وسط مالی) به قتل رسانده است.
گروه های مسلح به فرانسه هشدار دادند که دخالت نظامی در مالی جان شهروندان فرانسوی را به خطر خواهد انداخت.
شکست کوماندوهای فرانسوی در سومالی
از سوی دیگر، عملیات کوماندوهای فرانسوی به بهانه آزادکردن یکی از تبعه‌های این کشور در جنوب سومالی با کشته شدن گروگان و یکی از کوماندوها به شکست انجامید.
پاریس اعلام کرد که در این عملیات یکی از نظامیان فرانسوی نیز مفقود شده است.
درحالیکه وزیر دفاع فرانسه اعلام کرده، این گروگان فرانسوی به قتل رسیده است؛ "جنبش جوانان" سومالی اعلام کرد که این "جاسوس" فرانسوی همچنان در محلی دور از نقطه درگیری نگهداری قرار دارد؛ و 2 روز دیگر محاکمه می شود.
این فرانسوی که گروه های مسلح او را به جاسوسی متهم کرده اند، 3 سال پیش در سومالی ربوده شد.
عناصر مسلح سومالیایی خاطرنشان کردند، در این عملیات یکی از نظامیان فرانسوی را مجروح کرده و به اسارت گرفتند.
احساس خطر فرانسه درباره منافع خود در آفریقا
دکتر "عطیه العیسوی" کارشناس مصری مسایل آفریقا، روز شنبه در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: یکی از مهم ترین عوامل دخالت نظامی فرانسه و آمریکا در کشور مالی آن است که شورشیان این کشور بر ضرورت خروج همه نیروهای بیگانه (به جز نیروهای حافظ صلح آفریقایی) از این کشور به عنوان پیش شرط توافق با دولت مالی برای برون رفت کشور از بحران، اصرار داشتند.
وی افزود: فرانسه دریافت که منافعش در این کشور به خطر خواهد افتاد و در صورت پذیرش این پیش شرط، ناچار به خارج کردن نیروهای خود از مالی خواهد شد. آمریکا نیز حضور نیروهای فرانسوی در مالی را ضامن منافع خود می داند و با حضور در این کشور، منافع آمریکا و غرب را نه تنها در مالی، بلکه در نیجر و دیگر کشورهای آفریقایی نیز تامین می کند.
از نگاه غرب، کشورهای آفریقایی به عنوان منابع سرشار معادن راهبردی نظیر اورانیوم و همچنین منابع طلا و الماس، ثروتی غیرقابل انکار هستند. بنابراین اگر تندروها در مالی به قدرت برسند، ممکن است تهدیدی برای رژیم های وابسته به غرب باشند که در همسایگی این کشور حکم می رانند.
به عقیدۀ این کارشناس مصری، وارد کردن سلاح به مالی، دستاویز آمریکا و فرانسه برای دخالت در این کشور شده است. در این میان شورشیان به قدرت خود مغرور شدند و از سوی دیگر، ناتوانی ارتش مالی در مقابله با آنان سبب شد که آن ها به سمت جنوب پیشروی کنند و دیگر به سلطه بر شمال (که دو سوم مساحت کشور را تشکیل می دهد)، اکتفا نکنند.
عطیه العیسوی در پاسخ به این سئوال که «آیا نفوذ نظامی آمریکا و فرانسه در مالی می تواند مقدمه نفوذ در سراسر قاره سیاه برای چپاول ثروت های آن باشد»، گفت: غرب عملا در حال چپاول این ثروت های آفریقا است، با این توضیح که کشورهای غربی و در راس آن ها فرانسه و آمریکا، سعی می کنند رژیم های وابسته به خود را در این کشورها بر سر کار حفظ کنند تا بتوانند این غارت را استمرار ببخشند. چپاول ثروت های آفریقا نیز از طریق شرکت های غربی و شرکت های چندملیتی صورت می گیرد که ذغال سنگ، نفت، اورانیوم، طلا، الماس و دیگر منابع راهبردی موجود در آفریقا را استخراج می کنند.
10:53.12
26
 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها