مهمانپرست: شباهت تحولات عراق با اتفاقات سوریه

مهمانپرست: شباهت تحولات عراق با اتفاقات سوریه
يکشنبه 24 دی 1391 - 20:50

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، تحولات اخیر عراق را شبیه به اتفاقات سوریه دانست.

"رامین مهمان پرست" شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه العالم ، درخصوص تحولات اخیر عراق گفت: آنچه در عراق اتفاق مي افتد شبيه آن چيزي است كه در سوريه روی داد؛ اين اتفاقات فقط به نفع رژيم صهيونيستي و حاميان اين رژيم است.
وی افزود: در عراق حكومتی مردمي تشكيل شده و آراي مردم اين دولت را تعيين كرده است؛ بنابراین همه بايد به اين آرا احترام بگذارند و اجازه دهند روند مردم سالاري كه در عراق شكل گرفته، بتواند به مسير خود ادامه دهد و آثار و بركاتش همچنان ادامه داشته باشد.
مهمانپرست  تأکید کرد: دامن زدن به اختلافات مذهبي و قوميتي توطئه‌اي براي برهم زدن امنيت و ثبات كشورهاي منطقه است. ما به هيچ وجه نبايد اجازه دهيم كه منطقه دچار بي ثباتي شود.
ایران هیچگاه در امور عراق دخالت نکرده
مهمان پرست اظهار داشت: ايران در امور داخلي عراق دخالت نكرده است و نخواهد كرد؛ و هيچ كشور ديگري نيز حق دخالت در امور داخلي عراق را ندارد .. همه كشورها بايد به تماميت ارضي و حاكميت ملي عراق احترام بگذارند.
کمک به حل مشکلات دخالت نیست
وی تأکید کرد: ايران آماده كمك به كشورهاي منطقه از جمله عراق براي حل مشكلاتشان است، و اين آمادگي براي كمك كردن دخالت محسوب نمي شود.
نتایج مثبت سفر صالحی به مصر
مهمانپرست در خصوص نتایج سفر هفته گذشته وزیر امورخارجه به مصر گفت: علی اکبر صالحی با دعوت همتاي مصري خود به مصر سفر كرد، و در این سفر فرصت خوبي براي تبادل نظر درباره روابط دو جانبه و بحران هاي منطقه‌اي، به ویژه بحران سوريه فراهم شد.
وی با اشاره به دیدار و گفت و گوی صالحی با اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، خاطرنشان کرد: فرصت مناسبي بود تا با اخضر ابراهيمي درباره راه حل هاي بحران سوريه بحث و تبادل نظر شود و ما در اين سفر ديدگاه هاي خود را درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه مطرح كرديم.
مهمانپرست تأکید کرد: ارتباطات و تماس‌هاي ما با مقامات مصري براي بحث و تبادل نظر درباره تحولات منطقه و سوريه به صورت مستمر ادامه دارد.
تأثیر همکاری ایران و مصر در حل مشکلات منطقه
مهمانپرست با بیان اینکه مصر و ايران دو كشور بزرگ و تأثيرگذار منطقه هستند ، خاطرنشان کرد: بدون شك رايزني و همكاري با كشورهاي تأثيرگذار منطقه مي تواند به حل مشكلات منطقه كمك كند، و ثبات و آرامش را به اين منطقه برگرداند .
وی افزود: در اين سفر ما از رئيس جمهور مصر براي سفر به ايران دعوت كرديم، و مرسي نيز از احمد نژاد دعوت كرد كه در اجلاس سران كشورهاي سازمان همكاري اسلامي مشاركت كنند .. نشست سازمان همكاري اسلامي در بهمن ماه در قاهره برگزار خواهد شد .
مطالبات مسالمت آمیز مردم را با نیروهای خارجی پاسخ نمی‌دهند
مهمانپرست درباره تعامل دوگانه جامعه جهانی با بحران بحرین، گفت: ما معتقديم كه از حقوق و مطالبات مردم در همه كشورها بايد حمايت شود؛ وقتي مردم كشوري مطالبات خود را به صورت مسالمت آميز بيان مي كنند ، راه تعامل با اين مردم سركوب ، متوسل شدن به اقدامات خشونت آميز و استفاده از نيروهاي خارجي نيست؛ و چنين تعاملي مساله را پيچيده تر مي كند .
سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: ما بارها به مقامات بحرين توصيه كرده ايم كه بهتر است خواسته هاي مردم را گوش كنند و زمينه هاي مناسب را براي برگزاري گفت وگوهاي سياسي مثبت و سازنده ايجاد كنند.
مهمانپرست تأکید کرد: اگر كشوري خواسته‌هاي اكثريت مردم را محقق كند و از آنها در اداره امور كشوري استفاده كند، حتما اقتدار بيشتري به دست مي آورد؛ ولی اگر حكومتي مردم را سرکوب کند و به نیروهای خارجی متوسل شود، به هيچ وجه اقتدار و ثبات در آن كشور ايجاد نخواهد شد.
مهمانپرست اظهار داشت: دولت هاي منطقه بايد توجه داشته باشند كه مردم منطقه بيدار شده اند و خواهان مشاركت در اداره امور كشورشان هستند .
مهمانپرست گفت: ما خواستار احقاق حقوق مردم ، فراهم شدن زمينه مذاكرات ملي و دادن حق تعيين سرنوشت به مردم هستيم؛ در چنين شرايطي دخالت‌هاي خارجي با سدّ مردمي مواجه خواهد شد و با وجود همكاري هاي منطقه اي و مشاركت مردمي در امور كشورهاي خودشان، شاهد كشورهاي مقتدري در منطقه خواهيم بود .
ثبات و امنیت منطقه به ضرر رژیم صهیونیستی است
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: برخي طرف ها ثبات و امنيت منطقه خاورمیانه را به نفع خودشان نمي دانند؛ این طرفها فکر می کنند پس از آغاز بيداري اسلامي در منطقه، احساس مي كنند كه قدرتمندتر و مستقل تر شدن كشورهاي اسلامي با مشاركت مردم، قطع وابستگي ها به سياست هاي غربي و مطالبات مردمي براي مقابله با جنايات رژيم صهيونيستي؛ شرايط سختي را برايشان ايجاد كرده است .
مهمانپرست اظهار داشت: رژيم صهيونيستي در شرايط سختي قرار گرفته است. بهترين چيزي كه مي تواند در اين شرايط به رژيم صهيونيستي كمك مي كند اين است كه كشورهاي قدرتمند درگير مشكلات داخلي باشند، و بين كشورهاي قدرتمند منطقه تنش به وجود بيايد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها