امتیاز نفتی اقلیم کردستان به یک شرکت آمریکایی

امتیاز نفتی اقلیم کردستان به یک شرکت آمریکایی
جمعه 6 بهمن 1391 - 20:01

آشتی هورامی وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق از اعطای امتیاز استخراج نفت از میدان نفتی قره داغ به شرکت آمریکائی شورون کورپ خبر داد و گفت: دو طرف درباره همه شروط به توافق رسیده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، هورامی در حاشیه کنفرانس اقتصاد جهانی در شهر دافوس سوئیس گفت: هدف اقلیم  کردستان عراق از اعطای چنین امتیازی به شورون کورپ دادن فرصت بیشتر به این شرکت آمریکائی برای استخراج نفت در این اقلیم است .
این مقام اقلیم شمال عراق با بیان اینکه اعطای این امتیاز یکی از مهمترین و بزرگترین طرح های اقلیم کردستان عراق است؛ گفت: شرکت شورون کورپ به همه توافقنامه های خود با اقلیم کردستان عراق شدیداً پایبند است.
این اقدام در حالی صورت می گیرد که بر اساس قوانین فدرالی عراق اقلیم شمال حق دادن امتیازات نفت و گاز به صورت مستقل به شرکت های خارجی را ندارد و دولت مرکزی نیز تصمیم گرفته که شرکت هایی که دست به چنین اقدامی می زنند، را جریمه کند.
مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق روز پنجشنبه در حاشیه کنفرانس اقتصاد جهانی با جی پرایر معاون رئیس شرکت شورون کورپ دیدار کرد و گفت: تصمیم شرکت شورون کورپ برای فعالیت در اقلیم کردستان عراق "شجاعانه" است و اقلیم کردستان از تلاش شرکت مذکور برای توسعه بخش انرژی در این اقلیم حمایت می کند.
نوری مالکی نخست وزیر عراق روز 21 ژوئن 2013 در حاشیه دیدارش با رکس تیلرسون رئیس هیئت مدیره و مسئول اجرائی شرکت اکسون موبیل بر  لزوم "تطابق" فعالیت این شرکت با قانون اساسی عراق تأکید کرد و گفت: دولت عراق فرصت های "بسیار زیادی" را برای سرمایه گذاری فراهم کرده است .
تیلرسون نیز اعلام کرد که شرکتش تصمیمات مهمی درخصوص فعالیت در عراق اتخاذ خواهد کرد.
قراردادهای اقلیم کردستان عراق با شرکت های نفتی خارجی مانند اکسون، توتال و شورون خشم دولت بغداد را برانگیخته است زیرا دولت بغداد این قراردادها را غیرقانونی می داند .
این در حالی است که رسانه ها اکتبر 2012 اعلام کردند که دولت عراق مصمم به عقد قرارداد با شرکت های نفتی روسی به جای شرکت اکسون موبیل برای اجرای طرح نفتی "غرب القرنه 1" است زیرا فعالیت اکسون موبیل در اقلیم کردستان خشم دولت عراق را برانگیخته است ولی یکی از این رسانه ها خبر مذکور را تکذیب کرد.
نکته قابل توجه این است که برخی از شرکت های غربی به دلیل وجود جاذبه های بیشتر در حوزه نفت عراق، قراردادهای خود با اقلیم شمال عراق را لغو کرده و قراردادهای بهتری در همین زمینه با دولت مرکزی این کشور امضا کرده اند.

 
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها