پیشروی ارتش فرانسه در شمال مالی

پیشروی ارتش فرانسه در شمال مالی
سه شنبه 10 بهمن 1391 - 11:24

تيري بوركهارد سخنگوي رياست ستاد ارتش فرانسه دوشنبه شب گفت كه نبرد در گائو به عنوان بزرگترين شهر شمال مالي به كشته شدن 25 نفر از اسلامگرايان منجر شده است و آنها کنترل این شهر مهم را به دست گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم اين اظهار نظر همزمان با سخنان فرانسوا اولاند رئيس جمهوري فرانسه بيان شد كه گفت فرانسه و شركاي اين كشور در صدد پيروزي در نبرد هستند و از سوری دیگر سازمان ديده‌بان حقوق بشر از احتمال دست داشتن ارتش مالي در موارد نقض حكومت بشر خبر داد.
بوركهارد افزود: نيروهاي ويژه فرانسه در جريان نبردها در گائو با درگيري‌هاي كوتاهي مواجه شدند اما درگيري با افراد مسلح درجريان به كنترل درآوردن پل ارتباطي مالي به نيجر شديد بود.
وي افزود: نبرد به كشته شدن 15 فرد مسلح و همچنين انهدام دو خودرو و 10 نفر ديگر در صبح يكشنبه در شمال اين شهرمنجر شد. رئيس جمهوري فرانسه در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت: بايد نيروهاي آفريقايي افراد مسلح اسلامگرا را در شمال مالي تحت تعقيب قرار دهند و كشورش قصد باقي ماندن در آنجا را ندارد اما وظيفه دارد كه براي بازگرداندن امنيت دائمي تلاش كند.
دفتر رياست جمهوري مالي اعلام كرده بود كه نيروهايش به همراه نيروهاي فرانسوي هم اكنون در شهر تمبتكو در شمال مالي حضور دارند و از يكشنبه شب اين شهر را به طور دقيق تفتيش و بازرسي مي كنند.
همچنين حسن الراشدي خبرنگار اعزامي الجزيره به نقل از منابع امنيتي و محلي گفت كه عمليات نيروهاي فرانسوي صبح دوشنبه با بازپس گيري شهر از دست افراد مسلح همزمان با هيجدهمين روز آغاز دخالت فرانسه در مالي، به ثمر نشست.
برخي مواضع در اين شهر كه گمان مي‌رود مقر افراد مسلح باشد هدف حملات هوايي فرانسه قرار گرفته است و حالتي از ترس ونگراني در بين بقيه ساكنان شهر وجود دارد.
کنترل و نقض حقوق بشر
همزمان جنبش آزاديبخش ملي ازواد روز دوشنبه كنترل خود بر منطقه كيدال در شمال را اعلام كرد. موسي آغ اسريد مسئول اطلاع رساني اين جنبش به الجزيره گفت: ساكنان خرسندي خود را از ورود جنبش كردند.
به گفته اين مسئول، جنبش آزاديبخش ملي ازواد در بردارنده نژادهاي مختلف است و تنها به نژاد الطوارق محدود نمي‌شود. وي درپاسخ به اين سوال كه ضمانت‌هايي از فرانسه دريافت كرده‌اند يا خير گفت: جنبش به تماس خود با همه كشورهاي ذي‌ربط در نبرد ادامه مي‌دهد.
اين مسئول افزود: ما و فرانسه هر دو هم و غم مبارزه با تروريسم داريم و قبل از ورود فرانسه به مالي جنبش ما با گروه‌هاي مسلح منطقه مي‌جنگيد و نبردهايي بويژه عليه جنبش توحيد و جهاد داشت.
در همين حال، سازمان ديده‌بان حقوق بشر گفت: احتمال دارد كه ارتش مالي در موارد نقض حقوق بشر دست داشته باشد كه منجر به كشته شدن تعدادي از افراد شده است كه اجساد آنها در يك چاه در شهر سيفاري در جاده بين باماكو و گائو پيدا شده است.
فيليپ بولوبيون مسئول سازمان ديده بان حقوق بشر گفت: همانطور كه به نظر مي رسد در سيفاري روي داد، ارتش مالي تلاش مي كند كه برخي از افراد را چه بسا براي كشتن آنها بگيرد و اهالي از شهادت دادن عليه ارتش مي ترسند.
 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها