تلاش اخوان برای استیلا بر رسانه های مصر

تلاش اخوان برای استیلا بر رسانه های مصر
چهارشنبه 2 اسفند 1391 - 20:48

یک نویسنده آمریکایی متخصص در امور مصر، چالش ها در برابر آزادی بیان در کشورهای عرصه بهار عربی را فراتر از جنگ های داخلی و فشارهای سیاسی دانست و وقایع هفته گذشته را سرکوب کننده آزادی رسانه ها و مانعی در برابر تحقق دموکراسی در مصر ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، " تاناسیس  کامبانیس " در مقاله ای که در مجله "آتلانتیک وایر" چاپ شد، برخی وقایع اخیر در زمینه رسانه ای را یادآور شد و با اشاره به تلاش دولت ها برای اعمال سلطه بر رسانه ها و کوتاه کردن دست مخالفان و محدود کردن آزادی بیان، این گونه مسائل را زمینه ساز مشکلاتی متعدد دانست.
نویسنده این مقاله سپس مجبور کردن "هانی شکرالله" دبیر پایگاه اینترنتی "الاهرام آنلاین" برای استعفا جهت جایگزین کردن فردی از اخوان المسلمین را یادآور شد و این در حالی بود که شکرالله رویکردهایی چپ و لیبرال داشت.
"لینا عطاالله" سردبیر نسخه انگلیسی روزنامه "المصری الیوم" نیز پیش از آن که این روزنامه به سبب بحران اقتصادی تعطیل شود، فاش کرده بود که اخوان المسلمین در پی "اخوانیزه کردن رسانه ها" هستند و در این مجال به ویژه سعی می کنند از نسخه هایی که با زبان های بیگانه چاپ می شود، حمایت مالی کنند تا بتوانند چهره ای موجه در خارج از کشور از خود ارائه کنند.
کامبیانس در ادامه تاکید کرد که دولت مصر در تلاش برای بستن همه روزنامه هایی است که از اخوان المسلمین انتقاد می کنند. به این ترتیب روزنامه نگاران مصری با دو خطر واقعی مواجه هستند، نخست خطر بروکراسی که چنگال های آن از طریق صنایع نشر و پخش رادیویی عیان شده است و خطر دوم بودجه های محدود که جلوی توسعه و پیشرفت رسانه ها را می گیرند.
این نویسنده آمریکایی خاطر نشان کرد: هر چند در این میان روزنامه نگارانی هستند که در مقابل دریافت پول، داستان هایی تحریک آمیز می سازند، اما در هر صورت دولت باید مراعات دیگر خبرنگاران را که با اخلاص در روزنامه های مخالف دولت قلم می زنند، بکند.
26
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها