کشوری که شهروندان را "طبقه بندی" کرده است

کشوری که شهروندان را
شنبه 12 اسفند 1391 - 17:16

یک نویسنده عربستانی در مقاله ای، از وجود شهروندان درجه "یک" و "دو" در این کشور و تقسیم بندی مردم به دو طبقه "دارای نفوذ" و "تحت سلطه" پرده برداشت.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم، عبدالله بن سماح المجلاد، نویسنده عربستانی، در مقاله ای به انتقاد از وضعیت اجتماعی حاکم بر آن کشور پرداخت و نوشت: من به عنوان یک شهروند عربستان، در بخشی از این سرزمین زندگی می کنم و از تقسیم طبقاتی موجود در جامعه اطلاع دارم و با تمام وجود آن را احساس می کنم.
این نویسنده عربستانی عامل پدید آمدن این وضعیت را اقدامات و سیاست های مقامات عالی رتبه در آن کشور دانست و نوشت: جامعه عربستان به ویژه در شمال کشور، به دو طبقه "دارای نفوذ" و "تحت سلطه" تقسیم شده است و فقط طبقه ذی نفوذ حق زندگی آبرومندانه را دارد و از امکاناتی که به همه شهروندان تعلق دارد، بهره مند است.
المجلاد، قشر ذی نفوذ در شمال عربستان را به گروه های زیر تقسیم می کند:
الف) استانداران و خانواده ها و متعلقان نسبی و سببی شان.
ب) مدیران کل ادارات دولتی و نهادهای نظامی و خانواده ها و نزدیکانشان.
ج) ثروتمندان که نفوذ زیادی نزد مقامات منطقه دارند.
د) اعضای شورای منطقه و خانواده ها و منسوبان و نزدیکانشان.
هـ) شیوخ قبال مورد حمایت دولت که از ثروت و امتیازات فراوانی بهره مند هستند.
 
به نوشتۀ خبرگزاری "الجزيرة العربية"، وی با ذکر این اقشار در مناطق شمالی عربستان اظهار می دارد که این گروه ها، از بهترین پزشکان بهره مند هستند و بیمارانشان در بهترین بیمارستان ها در اتاق های ویژه معالجه می شوند و در صورت ابتلای یک کودک از این طبقه مرفه به بیماری ساده ای مانند سرماخوردگی، در بخش سلامت شمال کشور "حالت فوق العاده" اعلام می شود! این در حالی است که بسیاری از شهروندان عربستانی مانند غلا الشمری، نواف عادل، عبدالمجید المهیزمی و غیره، به علت اهمال و بی بهره ماندن از خدمات پزشکی، جان خود را از دست دادند و هیچ کس به وضعیت آنها رسیدگی نکرد.
نویسنده عربستانی در ادامه با ذکر نام روستاها و شهرک های دور افتاده منطقه شمال آن کشور اظهار می دارد که هیچ یک از وابستگان قشر ذی نفوذ، تاکنون به مناطق مذکور سفر نکرده اند تا جانشان به خطر بیفتند. اما پیمودن راه های ناهموار و خاکی، نصیب شهروندان عادی و افراد طبقه بی بهره در عربستان می شود.
عبدالله بن سماح المِجلاد بر این باور است که افراد این طبقه فقط با یک تماس تلفنی یا دیدار با اقوام و آشنایان خود، مشکلات اداری و مالی شان را به راحتی و به سرعت حل می کنند. این در حالی است که شهروندان عادی منطقه برای انجام یک معامله، ثبت نام فرزندان، یافتن شغل و غیره کاملا درمانده می شوند.
وی خاطرنشان می شود که مقامات عربستانی، مناصب را به انحصار خود و خانواده شان درآورده اند در حالی که مناصب مذکور برای خدمت به همه شهروندان به وجود آمده است.

پربیننده ترین خبرها