بندر شناور غزه .. از ادعا تا واقعیت!

بندر شناور غزه .. از ادعا تا واقعیت!
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 - 21:53

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد:‌ ارتش آمریکا ساخت بندر شناور غزه را به پایان رسانده است، اما شرایط آب و هوایی کنونی اجازه نمی‌دهد که این تأسیسات دو بخشی به سلامت از بندر اشدود در جنوب فلسطین اشغالی، به محل تعیین شده خود، در مقابل سواحل غزه منتقل شود تا به تسهیل روند ارسال کمک های بشردوستانه به غزه کمک کند.

العالم خبر و تحلیل

وزارت دفاع آمریکا امروز (چهارشنبه) در بیانیه خود افزود:‌ بندر دریایی که توسط ارتش آمریکا نزدیک سواحل غزه ساخته شده ، به دلیل وزش باد شدید و امواج بلند که شرایط ناامن را برای سربازان شاغل در اسکله آن ایجاد می کند، برچیده و به بندر اشدود منتقل شد.

ساده لوحانه است اگر بگوییم که ساخت بندر در سواحل باریکه غزه توسط آمریکا با هزینه 320 میلیون دلاری برای رساندن کمک های بشردوستانه به مردم گرسنه غزه با « اهدااف و انگیزه های انسان دوستانه» ایجاد شده است، درحالیکه این امکان وجود داشت که این مبلغ به ارسال مواد غذایی و کمک ها به غزه از طریق گذرگاه ها با کشورهای همسایه اختصاص می یافت.

کما اینکه راه حل موثر تراژدی مردم غزه در توقف نسل کشی است که در معرض آن قرار دارند، نسل کشی که با سلاح ، حمایت و سرپوش سیاسی آمریکا انجام می شود.

درست است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اولین کسی بود که از ساخت بندری شناور در مقابل غزه برای رساندن کمک های بشردوستانه به مردم غزه صحبت کرد، اگرچه مطلقاً نیازی به چنین بندری وجود ندارد، زیرا بایدن بر رژیم اسرائیل تسلط کامل دارد . و با یک تماس تلفنی کوتاه می‌تواند به نتانیاهو دستور بازگشایی همه گذرگاه‌ها بسته شده را بدهد، اما ایده ساخت بندر اساساً متعلق به نتانیاهو است که بایدن دراین شرایط حساس برای دستیابی به چند هدف از آن استفاده کرد.

اول اینکه : نگاه بایدن و نتانیاهو به بندر به عنوان جایگزینی برای اونرواست که یادآور مسئله مردم فلسطین و حقوق آوارگان فلسطینی برای بازگشت به سرزمین و وطن اصلی شان است و حذف اونروا به معنای حذف موضوع پناهندگان از جنبه حقوقی، قانونی و انسانی آن است.

دوم : زمینه سازی برای جابجایی مردم غزه، از طریق بندر، به خارج از باریکه غزه ، به ویژه که این بندر به بندر لارنکا در قبرس متصل شده است ، نه به هیچ کشور عربی.

سوم : مشروعیت بخشیدن به حضور آمریکا و اسرائیل در باریکه غزه به بهانه مدیریت این بندر و در نتیجه تحمیل واقعیت امنیتی جدید در باریکه غزه و پایان دادن به حاکمیت فلسطین و در نتیجه زمینه سازی برای بازسازی شهرک های اسرائیلی در باریکه غزه است.

چهارم : ساخت بندر فرصت طلایی به آمریکا و رژیم صهیونیستی برای غارت ثروت های طبیعی غزه با میلیاردها دلار می دهد ، زیرا ذخایر نفت و گاز در سرزمین های فلسطینی بر اساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد به حدود 1.5 میلیارد بشکه نفت خام و 1.4 تریلیون فوت مکعب می رسد.

در نهایت، ممکن است محاسبات آمریکا-اسرائیل از دیدگاه بایدن و نتانیاهو "دقیق" باشد، اما این "دقت" در محاسبه بر غزه صدق نمی کند، زیرا ظالمان و یاغیان معمولاً ایمان، اراده، شهادت، ایثار، پایبندی به خاک و دفاع از ناموس و مقدسات را کم اهمیت می پندارند و همین ها عامل شکست آمریکا و رژیم اسرائیل بود و پس از « طوفان الاقصی» به شدت افزایش یافت، به گونه ای که جهان را حیرت زده کرد ، و با همان طوفان های دریای مدیترانه، بندر بایدن-نتانیاهو و نقشه های شکست خورده آنها را درهم می پیچد.

پربیننده ترین خبرها