استعفای وزیر عراقی برای تآثیر بر انتخابات استانی

استعفای وزیر عراقی برای تآثیر بر انتخابات استانی
يکشنبه 13 اسفند 1391 - 22:40

فعالیت های انتخاباتی شوراهای استانی عراق از دیروز در حالی آغاز شد که فضای سیاسی این کشور در سایه اقدامات برخی افراد و جریانها مانند استعفای وزیر دارایی، همچنان با چالش هایی مواجه است.

خبرنگار شبکه العالم روز یکشنبه گزارش داد، فعالیت های تبلیغاتی برای انتخابات شوراهای استانی در حالی آغاز می شود که فضای سیاسی عراق تحت تاثیر بحران ها و اختلافات سیاسی و امنیتی قرار گرفته است.

یکی از این بحران ها اقدام  اخیر "رافع العیساوی" وزیر دارایی در تقدیم استعفای خود در برابر جمعی از تظاهرکنندگان مناطق غربی عراق؛ و دعوت وی از تعدادی از وزرا و مسؤولان برای استعفا بود.
احسان الشمری نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار العالم تصریح کرد: هدف العیساوی از استعفا جوسازی انتخاباتی است. ما امروز در آستانه انتخابات شوراهای استانی قرار داریم و هدف از ادامه تظاهرات، تبلیغات سیاسی است. در واقع برخی گروه های سیاسی از این راهپیمایی ها استفاده سیاسی می کنند.
اسامه السعیدی استاد حقوق دانشگاه المستنصریه نیز در مصاحبه با العالم گفت: استعفا باید در چارچوب قانون انجام شود. طبق قانون العیساوی حق استعفا داشت، اما اقدام وی در اعلام شفاهی استعفا از طریق رسانه ها، با روند معمول اداری منطبق نبوده است.
دولت و گروه های مختلف سیاسی عراق، استعفای العیساوی را "فرار" از مشکلات قضایی و پیگرد حقوقی دانستند که العیساوی با آنها مواجه است. علاوه بر این، وی با اتهامات فساد مالی و اداری در وزارت دارایی روبرو شده است.
"علی العلاق" نماینده پارلمان از ائتلاف دولت قانون در گفتگو با العالم، در این باره اظهار داشت: استعفای العیساوی فرار از واقعیت و مسؤولیت است و او به خوبی می داند که مورد پیگرد قضائی قرار دارد وباید به خاطر پرونده های قطور مالی و اداری که در دوران وزارت برایش تشکیل شده، در برابر قانون و قوه قضائیه حاضر شود و از خود دفاع کند.
رقابت برای تصاحب کرسی های شوراهای استانی که پایگاه اصلی ترسیم نقشه سیاسی و اداری عراق به شمار می آید، درحالی آغاز شده که همزمان با آن، تسویه حساب ها و اعمال فشار و دخالت های خارجی نیزدر فضای سیاسی عراق خودنمایی می کند.
tt-11:00-3

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها