تلاش غرب برای تکرار سناريوي افغانستان در سوريه

تلاش غرب برای تکرار سناريوي افغانستان در سوريه
جمعه 25 اسفند 1391 - 13:10

انگليس و فرانسه، تحركات آشكار خود را در زمينه تسلیح مخالفان سوري "ميانه رو" و رفع تحريم هاي اروپا در اين خصوص شدت بخشيده اند تا بنا به گفته لوران فابيو وزير خارجه فرانسه در گفتگو با راديو فرانسه، "مبارزان سوري بتوانند از خود دفاع كنند".

 به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، روزنامه القدس العربی (چاپ لندن) در سرمقاله امروز جمعه، نوشت: 

فرانسوي ها و انگليسي ها در صدد هستند موشك هاي زمين به هوا در اختيار ارتش آزاد سوريه (گروه مسلح مخالف) قرار دهند تا آنها بتوانند هواپيماهاي سوري را هدف قرار دهند.

از سوي ديگر برخي كشورهاي اروپايي با رفع ممنوعيت ارسال سلاح به مخالفان سوري مخالفند و پیشتر، به اتفاق آراء تصميمي در اين خصوص اتخاذ كرده بودند. از اين رو بايد تصميم ديگري براي پايان دادن به اين ممنوعيت در نشست آتي اتحاديه اروپا در ماه "مي" (اردیبهشت) آينده اتخاذ شود، اما فرانسه و انگليس عجله دارند و مي خواهند تاريخ اين نشست را جلو بيندازند و اعلام كرده اند كه در غير اين صورت، به تحريم ها پايبند نخواهند بود.

"ديديه رايندرس" وزير خارجه بلژيك با رفع تحريمها مخالف است و بر اين باور است كه نمي توان در جمهوری مالي  با مبارزان جنگيد و در مقابل، سلاح در اختيار همتايان آنها در سوريه گذاشت. همچنين "ژان اسلبورن" وزير خارجه لوكزامبورگ مي گويد چيزي كه سوريه كم دارد، سلاح نيست.

اما "فرانسوا اولاند" رييس جمهور فرانسه مدعي شده است كه "سلاح از سوي ايران و روسيه براي نظام سوريه قاچاق مي شود، از اين رو بايد مخالفان نيز براي دفاع از خود مسلح شوند"، ولي روس ها همانطور كه سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه تاكيد كرده است، اين امر را نقض قانون بين المللي مي دانند.

آشكار است كه سناريوي دخالت نظامي در ليبي، به صورت متفاوتي در سوريه در حال تكرار است. انگليس و فرانسه در لیبی نوك پيكان بودند و نقش مهمتری در سرنگوني رژيم قذافي داشتند و شايد اين بار مي خواهند در اين ماموريت، بر ارتش آزاد در سوريه تكيه كنند و نقش آنها به ارسال سلاح و پيگيري تحولات بحران محدود شود.

عمليات آموزش نيروهاي ويژه وابسته به مخالفان سوري در اردن توسط افسران آمريكايي و اروپايي همچنان ادامه دارد و برخي خبرها حاكي از آن است كه ماموريت اين نيروها مبارزه با جبهه تروريستي النصره و ديگر گروههاي جهادي در سوريه است.

فرانسوي ها مي گويند كه هدف از مسلح كردن مخالفان، اعمال فشار بر نظام اسد براي نشستن بر سر ميز گفتگوها و دست يافتن به راه حل سياسي است كه منجر به تشكيل دولت انتقالي بر طبق توافقنامه ژنو و پروتكل هاي الحاقي مي شود. اما برخي گزارشهاي خبري از لندن و پاريس حاكي از آن است كه هدف از عمليات مسلح سازي مخالفان، تقويت آنها به عنوان مقدمه اي براي جنگي بزرگ به منظور تسلط بر دمشق است.

سال ها پیش، موشكهاي استينگر كه آمريكا در اختيار مبارزان افغان قرار داده بود، هواپيماهاي شوروي را در افغانستان را زمین گیر كرد و اين امر منجر به عقب نشيني نيروهاي شوروي و شكست آنها شد. به نظر مي رسد كه فرانسه و انگليس مي خواهند همين سناريو را در سوريه تكرار كنند، از اين رو براي رفع تحريم ها و ارسال موشكهاي ضد هواپيماهاي روسي عجله دارند. تاريخ افغانستان و يا بخشهايي از آن در سوريه در حال تكرار است و ممكن است ماه های آينده، در این باره سرنوشت ساز باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها