در پی افزايش ناآرامي ها؛

خروج دیپلمات های آمریکا و انگلیس از لیبی

خروج دیپلمات های آمریکا و انگلیس از لیبی
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 09:07

العالم - آمریکا و انگلیس روز گذشته اعلام کردند به دلیل افزایش ناآرامی ها در لیبی و نگرانی های امنیتی، شماری از دیپلمات های خود را از این کشور خارج می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دلیل این اقدام نگرانی های امنیتی ذکر شده است؛ از زمانی که انقلابیون مسلح در اعتراض به فعالیت عناصر وابسته به رژیم معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در نهادهای دولتی چندین وزارت خانه را به محاصره خود در آوردند، تنش ها در این کشور شدت گرفته است.

 

انقلابیون خواستار تصویب قانون انزوای سیاسی شدند که در نهایت با افزایش فشارها، کنگره ملی این کشور مجبور به تصویب این قانون شد. انگلیسی ها علاوه بر کاهش کارکنان غیر ضروری در لیبی "شورای فرهنگی بریتانیا" را نیز در این کشور تعطیل کردند.

انقلابیون مسلح در اواخر ماه آوریل وزارت خارجه و دادگستری لیبی را محاصره کردند؛ علاوه بر طرابلس، خشونت هایی نیز در بنغازی دومین شهر بزرگ لیبی -که انقلاب علیه قذافی از آنجا شروع شد- نیز مشاهده شده است. همچین تظاهرات ضد دولتی و اعتراضات علیه دولت حاکم در طرابلس شدت گرفته است.

 

در ماه سپتامبر گذشته اسلامگرایان افراطی در حاشیه تظاهرات در مقابل کنسولگری آمریکا، به داخل کنسولگری حمله کردند و کریس استیونز سفیر آمریکا و سه دیپلمات دیگر را کشتند.

سفارت آمریکا در طرابلس همچنین به شهروندانش هشدار داده تا از مسافرت های غیر ضروری به طرابلس و هر نوع سفری به بنغازی، بنی ولید، مناطق جنوب لیبی و مناطق مرزی صبحا و کفرا خودداری کنند.

 

سفارت انگلیس در لیبی هم در ماه ژانویه چنین بیانیه ای را صادر کرد و به شهروندانش در مورد سفر به لیبی هشدار داد.

همچنین در ماه آوریل گدشته در یک بمبگذاری در مقابل سفارت فرانسه دو نظامی فرانسوی زخمی و یک شهروند لیبیایی کشته شدند؛ فرانسه اگرچه تاکنون تصمیم نگرفته دیپلمات هایش در لیبی را کاهش دهد،اما مدارس فرانسوی در این کشور تعطیل شدند.

 

همچنین گزارش می شود سفارت آلمان در طرابلس تعطیل شده و کارکناش به مناطق امن منتقل شده اند.

فرانسه و انگلیس به همراه آمریکا از طراحان حمله به لیبی با عنوان طرح "اعمال منطقه پرواز ممنوع "برای حمایت از غیر نظامیان و انقلابیون بودند.

با این طرح، ناتو به لیبی حمله کرد و رژیم قذافی ساقط شد؛ اما نآرامی های سیاسی امنیتی در این کشور همچنان ادامه دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها