کارشناس سوری مطرح کرد:

سران ترکیه عامل گسترش تروریسم در منطقه

سران ترکیه عامل گسترش تروریسم در منطقه
يکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 19:11

دمشق (العالم) - كارشناس مسائل سوريه، اتهامات وارده از سوي تركيه در باره دست داشتن سوریه درحملات شهر ريحانلي تركيه را بي پايه و اساس و بيهوده دانست.

" محمود محمد " روز يكشنبه درمصاحبه با شبكه خبري العالم ، دولت رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه را به دست داشتن در تحريك مردم تركيه ضد نظام سوريه و به شكست كشاندن راه حل سياسي براي بحران فعلي در سوريه متهم كرد.

محمد افزود: دست زدن به فعاليت هاي جنايتكارانه، از ديدگاه سوريه مردود است.

روز شنبه(21 ارديبهشت ماه 1392) سه انفجار در شهر ريحانلي تركيه نزديك مرز سوريه رخ داد که در آن دستكم 40 نفر كشته و بيش از 140 نفر زخمي شدند.

کارشناس مسائل سوریه رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه و حزب حاكم عدالت و توسعه را عامل گسترش تروريسم در منطقه از طريق دست داشتن در تحركات تروريستي و انفجار ده ها خودروي بمب گذاري شده و جلب شمار زيادي تروريست از مناطق مختلف جهان و اجازه دادن به آنان براي عبور از خاك اين كشور براي ورود به تركيه متهم كرد.

وی با اشاره به اینکه تروريست ها ، امنيت منطقه اي و ملت هاي منطقه از جمله مردم سوريه و تركيه را تهديد مي كنند، اظهار کرد: دولت اردوغان از همان لحظات اوليه پس از انفجار درتلاش بود كه به نوعي اين حمله را به سوريه ربط بدهد و انگشت هاي اتهام را به سوي سوريه نشانه گرفت تا بدين ترتيب مردم تركيه را ضد مسئولان سوريه تحريك كند.

محمود محمد تصريح كرد ساكنان شهر ريحانلي را عرب هاي سوري تشكيل مي دهند كه ارتباط مستحكمي با سرزمين خود دارند و طرفداران دولت سوريه هستند و بارها درحمايت از نظام سوريه راهپيمايي كرده اند.

كارشناس مسائل سوريه، اظهار کرد: اردوغان از اين انفجارها بهره برداري كرد تا به مردم تركيه اعلام كند كه نظام سوريه عامل اين حملات است اما سوريه از اينگونه شيوه هاي پليد سياسي مبراست.

وي افزود: در شرايطي كه سوريه درمعرض حملات گسترده تروريست ها قرار دارد و اينگونه اقدامات را به شدت محكوم مي كند، چگونه مي تواند چنين اقداماتي را  انجام دهد.

محمد ، اردوغان را به تلاش براي به شكست كشاندن راه حل هاي سياسي در سوريه متهم كرد و گفت: وي به ويژه پس از پيشرفت هايي كه درديدار جان كري وزير امور خارجه آمريكا و سرگئي لاوروف همتاي روسي او در مسكو درباره توافق در زمينه حل بحران سوريه حاصل شد ، تلاش مي كند تا سوريه را عامل تروريسم معرفي كند اما درواقع اين دولت اردوغان و آمريكا و برخي عوامل ان ها هستند كه چنين نقشي را ايفا مي كنند.

وي اظهار داشت: مردم تركيه چنين چيزي را قبول ندارند و بلافاصله دقايقي پس از انفجار با حضور در خيابان ها ، اردوغان را عامل نظامي كردن منطقه و جلب تروريست ها به منطقه معرفي كردند.

محمد گفت: اردوغان از زمان شروع بحران در سوريه درصدد دشمني مردم تركيه با سوريه، شوراندن آنان ضد سوريه و دخالت نظامي دراين كشور بود اما اين سياست اردوغان با هوشياري ملت هاي دو كشور با شكست مواجه شد.

كارشناس مسائل سياسي خاطرنشان كرد: سوريه كشوري صلح جو است كه صلح و امنيت را براي همه كشورهاي منطقه مي خواهد و خواهان دشمني و اختلاف با هيچ كسي نيست.

وي تاكيد كرد: تركيه با پناه دادن به گروه هاي تروريستي، به سوريه تعدي مي كند. البته قطر ، عربستان و برخي ديگر از كشورهاي منطقه نيز در اعزام تروريست ها به سوريه سهيم بودند كه سوريه پاسخ آنان را نداده است.

محمد گفت: درصورتي كه دشمنان سوريه بخواهند توطئه ها را عليه اين كشور گسترش دهند و راه حل سياسي را لغو واقدامات نظامي را تشديد كنند و به كشتار مردم روي آورند ،مردم سوريه از كشورو وطن خود دفاع خواهند كرد.

5/12- tok

پربیننده ترین خبرها