کمک مجامع بین المللی به سرکوب‌ها در عربستان

کمک مجامع بین المللی به سرکوب‌ها در عربستان
سه شنبه 31 ارديبهشت 1392 - 11:12

یک مجله آمریکایی با اشاره به نقض حقوق بشر در عربستان تأکید کرد، سکوت جامعه جهانی، عربستان و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس را برای سرکوب فعالان حقوقی و مخالفان تشویق کرده است .

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم "فارن پالسی" در مطلبی نوشت: وکیل مدافعی در عربستان به نام "عبدالعزیز الحصان" در مارس 2013 به ملاقات 2 فعال حقوقی برجسته به نام "محمد الفهد القحطانی" و "عبدالله الحامد" در یکی از زندان های این کشور رفت و آنها را دست و پا بسته دید؛  مسؤولان زندان نیز در آن جلسه اعلام کردند که دست و پای این دو نفر همینگونه بسته خواهد ماند.
بر اساس این گزارش، الحصان هنگامی که در توییتر مطالبی را در اعتراض به بستن دست و پای آن دو فعال حقوقی نوشت، ظرف  کمتر از 24 ساعت برای بازجویی به دستگاه امنیتی احضار شد و رسانه‌های طرفدار رژیم سعودی نیز علیه وی جوسازی کردند و وزارت دادگستری نیز وی را تهدید به لغو پروانه وکالتش کرد .
فارن پالیسی خاطرنشان کرد: جامعه جهانی اهمیتی به سرکوب فعالان و مدافعان حقوقی در عربستان نمی دهد .
این مجله افزود: مهمترین رسانه‌های آمریکا اوایل سال 2013 پرونده محمد القحطانی و عبدالله الحامد را منعکس کردند، ولی انعکاس قضیه آنها به لغو 10 سال حبس القحطانی و 5 سال حبس الحامد به جرم فعالیت سیاسی کمکی نکرد، و هم اکنون طرفداران عبدالعزیز الحصان تلاش می کنند که از زندانی شدن وی جلوگیری کنند.
فارن پالیسی از بی‌توجهی مجامع بین المللی به مساله نقض حقوق بشر در عربستان ابراز نگرانی کرد و نوشت : القحطانی و الحامد همزمان با سفر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان محاکمه می شدند ولی کری اصلا به موضوع آنها نپرداخت و رسانه های آمریکا فقط خبر اجازه دادن به دختران عربستانی برای ورود به میادین ورزشی و سوارشدن بر دوچرخه را انعکاس دادند.
عبدالعزیز الحصان که هم اکنون در آمریکا به سر می برد ، گفت : از مارس 2013 که القحطانی و الحامد محکوم به حبس شدند ، مسؤولان عربستانی فعالان حقوقی و تظاهرکنندگان را آماج حملات خود قرار داده اند و آنها را تحت فشار گذاشته اند و آنان را برای بازجویی به مراکز امنیتی احضار می کنند و صدها تظاهرکننده نیز به مدت چند هفته بازداشت شدند و به آنها اجازه ملاقات با وکلا داده نشد .
این در حالی است که مسؤولان عربستانی شبکه های اجتماعی به ویژه توییتررا  کنترل می کنند.
فارن پالیسی افزود : بی توجهی مجامع بین المللی به نقض حقوق بشر در عربستان،  برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس را برای نقض حقوق مردم تشویق کرده است.
عبدالعزیز الحصان با پیش بینی گسترش اعتراضات مردمی در عربستان اظهار داشت: رژیم عربستان سعودی مردمی را که فقط خواستار ایجاد تغییرات سیاسی، عملکرد شفاف مسؤولان و اجرای قوانین هستند و برخلاف ملل دیگر کشورهای عربی شعار سرنگونی رژیم را سرنمی دهند ، سرکوب می کنند؛ ولی سرانجام روزی فراخواهد رسید که مردم عربستان علیه حکام خود همچون آتشفشان قیام کنند.
الحصان از رژیم عربستان خواست به مطالبات مردم اهمیت بدهد و از تلاش برای ایجاد فتنه مذهبی و سوء استفاده از بی توجهی مجامع بین المللی به سرکوب مخالفان و فعالان حقوقی عربستانی امتناع کند .

پربیننده ترین خبرها