نظر نخست وزیر عراق درباره فدرالیسم

نظر نخست وزیر عراق درباره فدرالیسم
سه شنبه 31 ارديبهشت 1392 - 14:01

نخست وزير عراق از طرح ايجاد يك منطقه فدرال در استانهاي غربي اين كشور در صورتي كه ساكنان اين استانها خواهان آن باشند، استقبال كرد.

به گزارش روز سه شنبه پايگاه خبری شبكه العالم، "نوري مالكي" گفت: طرفداران جنگ با ما و علماي دين و اعضاي عشاير به بن بست رسيده اند؛  اگر خواهان ايجاد منطقه فدرال هستند ما از آن استقبال مي كنيم.
وی افزود: ايجاد منطقه فدرال در اين استانها طبق چارچوب هاي قانوني و قوانين امري طبيعي است.
مالکی با بیان اینکه چنین منطقه‌ای باید از راه‌های رسمی ایجاد شود و نه استفاده از زور و یا ربودن افراد، اظهار داشت: حق نداريم از تشكيل منطقه فدرال براساس اصول و قوانین، جلوگیری کنیم.
مالكي تأکید کرد: برخي از خواسته ها قابل اجرا و قانوني است و شمار زيادي از آنها را انجام داده‌ايم و بقیه را نيز انجام خواهيم داد اما جنگ طلبان و كساني كه از صف آرايي مقابل قانون اساسي و مقابله با شيعيان سخن گفته‌اند بايد تحت پيگرد قرار گرفته و صداي آنها خاموش شود؛ هرگز با آنها مذاكره نمي كنيم بلكه با شهروندانی گفت وگو می کنیم که خواسته‌هايی واقعي دارند.
نخست وزير عراق از شيوخ عشاير و علماي دين و فرهنگيان اعم از زن و مرد خواست تا با برگزاري كنفرانس ها و نشست ها با حملات طایفه‌اي مقابله كرده و به ساختن عراق دعوت كنند.
وي اظهار داشت: حاميان طایفه گري هرگز نخواهند توانست امنيت كشور را بر هم بزنند و تعداد خودروهای بمب گذاری شده‌ای که توسط نيروهاي امنيتي کشف و خنثی شده‌اند بیشتر از تعداد خودروهایی است که منفجر شده.
مالكي گفت: ربودن سربازان و قتل آنها صبر و تحمل را پايان داده است  به همین دلیل از دستگاههاي امنيتي مي خواهم كه جنايتكاران را در هر مكاني كه هستند تحت تعقيب قرار دهند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها