ادعای دوباره عربستان درباره دستگیری 10 جاسوس ایران

ادعای دوباره عربستان درباره دستگیری 10 جاسوس ایران
سه شنبه 31 ارديبهشت 1392 - 18:22

سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان سعودی ادعا کرد که نیروهای امنیتی این کشور 10 نفر دیگر را به اتهام "جاسوسی برای ایران" دستگیر کرده اند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه سعودی "الریاض" به نقل از سخنگوی امنیتی وزارت کشور سعودی نوشت: "تعداد افراد بازداشت شده این گروهک به 28 تن رسید؛ البته یکی از بازداشت شدگان - که تبعه لبنان بود - آزاد شد".
این سخنگوی امنیتی اظهار داشت: "24 تن از بازداشت شدگان عربستانی و 3 نفر دیگر تبعه کشورهای ایران، ترکیه و لبنان هستند".
وزارت کشور سعودی پیش از این نیز مدعی شده بود 18 نفر از اعضای گروهکی را که برای ایران جاسوسی می کردند بازداشت کرده است.
روزنامه الریاض مدعی شد، بازجویی‌ها به دستگیری 10 تن دیگر از اعضای این گروهک انجامید و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه داد.
نخستین ادعای کشف اعضای یک گروهک جاسوسی در عربستان تنها چند روز پس از تصادف دیپلمات مست سعودی با یک شهروند ایرانی منتشر شد. در این تصادف شهروند ایرانی بر اثر شدت جراحات جان سپرد.
وزارت خارجه ایران در آن هنگام با انتقاد از رفتار مقامات عربستان سعودی، این ادعا را سناریویی تکراری و بی پایه و اساس دانست.
مسؤولان سعودی مانند اتهامات و ادعاهای مطرح شده قبلی ضد جمهوری اسلامی ایران، در ارتباط با این پرونده نیز هیچ مدرکی ارائه نکرده‌اند.
عربستان سعودی در جریان بیداری اسلامی و آغاز تظاهرات و اعتراضها در مناطق مختلف به ویژه شرق این کشور، پس از سرکوب شدید مردم معترض مدعی ارتباط آنان با طرفهای بیگانه شد.
حدود یک ماه قبل نیز بيش از صد نفر از روحانيون و شخصيت هاي شيعه در منطقه الاحساء عربستان، مخالفت خود را با ادعاهاي وزارت كشور عربستان درباره دست داشتن 16 شخصيت شيعه در يك شبكه جاسوسي مرتبط با ايران اعلام كردند.
این روحانیون و شخصیتهای عربستانی دربيانيه خود درخواست کردند شانزده فرد بازداشت شده به اتهام جاسوسي و همه زندانيان بيگناه از زندان‌هاي عربستان فورا آزاد شوند.
امضا كنندگان همچنين تأکید کردند که با سوء استفاده مسؤولان از مسائل طايفه اي براي حل و فصل اختلافات مربوط به سياست خارجی، يا منحرف كردن افكار عمومي از درخواست هاي مردم برای ایجاد تغییر و رعایت حقوق شهروندان در داخل كشور به شدت مخالفند.
پيش از این بیانیه نيز 37 نفر از شخصيت هاي ديني و فرهنگيان و روشنفكران شيعه در منطقه القطيف در بیانیه ای جداگانه، اتهام وزارت كشور عربستان به شخصيت‌هاي شيعه مبني بر دست داشتن در شبكه جاسوسي را ادعايي بي اساس و شك برانگيز خوانده بودند.

پربیننده ترین خبرها