برنامه القاعده برای تاسیس امارت اسلامی در یمن

برنامه القاعده برای تاسیس امارت اسلامی در یمن
شنبه 4 خرداد 1392 - 13:33

العالم، یمن - ضعف امنیتی باعث شده که سازمان القاعده و گروه تکفییری انصار الشریعه به تلاش های خود برای تاسیس امارت اسلامی در این کشور همچنان ادامه دهند

 "علی الذهب" خبرنگار العالم در یمن با اشاره به تلاش نافرجام القاعده در تاسیس «امارت اسلامی» در استان های «ابین»، «شبوه»، «رادع» و «البیضاء»، گزارش داد: القاعده از مدتها پیش این اقدامات را در استان های جنوبی کشور آغاز کرده و ادامه می دهد؛ در اواسط سال گذشته نیروهای دولتی با کمک کمیته های مردمی توانستند بر آنچه القاعده در استان ابین به عنوان امارت اسلامی تاسیس کرده بود، تسلط یابند و القاعده پس از شکست در ابین به دنبال اعلام مراکز جدید در استان های دیگر است.

هم اکنون بیشتر تلاش های القاعده در استان «حضرموت» و منطقه «باوزیر» متمرکز شده است.

الذهب اظهار داشت: وزرات کشور این طرح را محکوم به شکست دانسته و آن را بیانگر اصرار «انصار الشریعه» به تحقق رویاهای بیمارگونه خود در استان های شبوه ، رادع و البیضاء است.

منطقه "باوزیر" از مدتها پیش شاهد ضعف عملکرد امنیتی و ناتوانی دستگاههای دولتی است؛ همچنین بسیاری از ماموران امنیتی در این منطقه به دست عناصر سازمان انصار الشریعه و القاعده ترور شده اند.

اخیرا 10 تن از افسران امنیتی یمن در این منطقه ترور شده اند و شدت خشونت ها به حدی است که نهادهای امنیتی اعضای خانواده خود را به شهر المکلا در مرکز استان منتقل کرده اند.

شهروندان می گویند افراد مسلح عضو انصار الشریعه آزادانه در این شهر تردد دارند و برای خود تبلیغ می کنند؛ در ابین و شبوه هم اگرچه ارتش بر این مناطق تسلط پیدا کرده است، اما انصار الشریعه و القاعده هنوز هم در این مناطق فعالیت دارند.

اما ویژگی های جغرافیایی منطقه باوزیر باعث شده کمترین احتمال تسلط القاعده بر این شهر وجود داشته باشد زیرا ارتش می تواند به آسانی این منطقه را محاصره کند.

24-17:54

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها