امیرعبداللهیان: اتهامات عربستان مصرف داخلی دارد

امیرعبداللهیان: اتهامات عربستان مصرف داخلی دارد
دوشنبه 6 خرداد 1392 - 15:39

معاون وزیر خارجه کشورمان تأکید کرد، اتهام زني بدون ارائه مستندات و فضاسازي و نمايش هاي اينچنيني ممكن است براي عربستان سعودي مصرف داخلي داشته باشد، اما به روابط دو كشور خدمتي نخواهد كرد.

"حسین امیر عبداللهیان" شامگاه یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، تأکید کرد: بعد از سفر اخير دكتر صالحي به جده به منظور شركت دركنفرانس كشورهاي اسلامي و نيز ديدار با وزير خارجه اين كشور و بحث هاي مفصلی که انجام شد، انتظار داريم وزيرخارجه عربستان خويشتنداري كند و دست از ادبيات تهديد بردارد.
وی ادامه داد: اين زيبنده روابط دو كشور نيست كه در فاصله هرچند ماه ادعايي از طرف بخش هاي امنيتي عربستان مطرح شود و بعد از دستگيري اتباع ساير كشورها اعلام كنند اين شبكه براي ايران كار مي كرده، ولي هيچ مدرکی ارائه نمي‌كنند.
امیرعبداللهیان گفت: توصيه ما به دوستانمان درعربستان اين است كه دو كشور مي‌توانند از ظرفيت‌هاي ممتاز موجود حداكثر استفاده را براي مردم دو كشور و منطقه ببرند.
وی تأکید کرد: ما در هرمرحله‌اي كه مقامات عربستاني ادعايي مطرح كرده اند، مدارک و مستندات آن را خواستار شديم. آخرين بار حدود دو ماه پيش بود كه گفتند عواملي را دستگير كرده ايم كه 16 تبعه خارجي ازجمله يك تبعه ايراني براي جمهوري اسلامي ايران كار مي كرده اند؛ ولی با وجود پيگيري هاي مستمر براي دريافت مستندات و ملاقات با اين تبعه ايراني، تا كنون هيچ پاسخي از سوي مقامات عربستانی داده نشده است.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: باور داريم كه اينها بيشتر خبر سازي است و برای مصارف داخلي در عربستان سعودي مطرح می شود.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: روابط ما با كشورهاي عربي و مخصوصا با كشورهاي جنوبي حوزه خليج فارس مبتني بر برادري و دوستي و حسن همجواري است، اما از حوزه خليج فارس صداهاي مختلفي مي شنويم .
وی ادامه داد: نمونه بارز همكاري در حوزه خليج فارس را شما مي توانيد در روابط ايران و عمان ببينيد؛ ما دو روز ديگر در تهران نشست كميته راهبردي تهران و مسقط را داريم، و در همان روز جشن چهلمين سالگرد روابط ممتاز تهران و مسقط را با حضور مقامات ارشد دوكشور برگزار مي كنيم.
عبداللهیان گفت: روابط ما از همكاريهاي دوجانبه به روابط چند جانبه ارتقا پيدا كرده تا جايي كه كريدور ترانزيت تجاري عمان-ايران به سمت آسيای میانه تنها يك نمونه كوچك از همكاريهاي فرا دو جانبه تهران و مسقط است.
معاون وزیر خارجه اظهار داشت: با برخي كشورها مانند امارات هم در سطوح بسيار خوب همكاري داریم؛ و از اینگونه همکاری‌ها در حوزه خلیج فارس نمونه‌های بسیاری داریم. اما با اين كه بارها اعلام كرده ايم كه عربستان سعودي و ايران دو كشور مهم و تاثيرگذار در منطقه هستند و همواره تلاش كرده ايم كه با درنظر گرفتن نقش و جايگاه اين كشور از ظرفيتهاي عربستان براي خدمت به امنيت منطقه و جهان اسلام و جهان عرب بهره بگيريم، اما از جانب دوستان عربستاني با پاسخهاي نامناسبي مواجه مي شويم.

پربیننده ترین خبرها