برنامه رضایی برای "انقلاب اقتصادی" در کشور

برنامه رضایی برای
چهارشنبه 15 خرداد 1392 - 13:45

محسن رضایی نامزد یازدهمین دوره انتخابات رياست جمهوري اسلامی ايران، در گفتگو با شبکه خبری العالم، برنامه های خود را برای اداره کشور، ایجاد پیشرفت و شکوفایی و حل مشکلات موجود تشریح کرد.

رضایی با معرفی خود به عنوان یک اقتصاد دان مهمترین اولویت برنامه هایش را " انقلاب اقتصادی " عنوان کرد وافزود : یک تحول بزرگ اقتصادی را ان شاء الله در کشور به وجود می آوریم؛ اولا اقتصاد تک محصولی را که عمدتا به نفت متکی بوده به اقتصاد چند محصولی تبدیل می کنیم یعنی کشاورزی ایران، گردشگری، صنعت ومعدن را به میزان نفت گسترش می دهیم.

وی گفت : مساله دیگر در اقتصاد ایران بازار پول است، ما بازار سرمایه را اصلاح می کنیم وبا توجه به اینکه زمینه برای تجارت در کشور در منطقه و حتی سطح بین الملل وجود دارد، با وجود تحریمها فرصت های تجاری خوبی داریم که از آن استفاده می کنیم.

استفاده از همه ظرفیت های تولید ملی

رضایی در خصوص تولید ملی خاطرنشان کرد: در شهرها و استانهای ایران ظرفیت ها و مزیت های فراوانی وجود دارد که از این مزیتها برای تولید ملی استفاده می کنیم، اقتصاد ایران را به صورت فدرالیزم درخواهیم اورد یعنی ایالت های اقتصادی تشکیل می دهیم مثلا خوزستان ،آذربایجان و سیستان و بلوچستان خود هریک ایالت اقتصادی می شود.

وی افزود: در مورد نقش دولت در اقتصاد هم تحول ایجاد می کنم، یعنی پای دولت را از اقتصاد بیرون می کشم. اقتصاد باید مردمی باشد، بخش خصوصی بخش تعاونی کسب و کارهای خانگی زیادی در ایران راه اندازی می کنیم تا ان شاءالله تحولی دراقتصاد ایران رقم بزنیم.

رابطه تحریم ها با شکوفایی اقتصادی

رضایی با اشاره به تحریم ها و رابطه آن با شکوفایی اقتصادی گفت: این تحریم ها عمدتا دو مساله یعنی فروش نفت و جابجایی درآمدهای نفتی را هدف قرار داده و اقتصاد ما به دلیل متکی بودن برنفت، آسیب پذیر شده است؛ اما وقتی که صادرات غیرنفتی فراوانی داشته و تولید ملی را رونق دهیم، بسیاری از نیازهای خود را با کیفیت بهتر تولید می کنیم و تحریمها نمی تواند مانع باشد؛ ولی ما نمی خواهیم همیشه تحریم ها ادامه یابد. در بحث های سیاست خارجی فضای جدیدی در روابط بین المل ومنطقه ایجاد می کنیم و یک حرکت جدیدی را شروع می کنیم که تحریمها هم روز به روز کاهش یابد و از سر راه ملت ایران برداشته شود.

بازی برد- برد در روابط خارجی

وی در پاسخ به این سئوال که "آیا رفع تحریم ها با لغو فعالیت هسته ای ایران میسر خواهد شد"، تصریح کرد: ما به فرمولهایی رسیدیم و بازی برد-برد را شروع می کنیم و کاری خواهیم کرد که نگرانی هایی در سطح بین الملل وجود نداشته باشد؛ ولی ماهم به منافع ملی وارزشهای انقلاب پایبند باشیم ، راه حل وجود دارد ما مذاکراتی با اتحادیه اروپا در زمان سولانا داشتیم و درجلسات اخیرنیز با اروپائی ها راه حلهایی وجود داردکه با 5+1به تفاهم برسیم و مسیرهسته ای یک مسیر کاملا مطمئنی باشد هم برای دنیا وهم دستاوردهامونو ازدست ندهیم.

آینده روابط ایران و کشورهای خلیج فارس

رضایی درباره تنش روابط ایران با کشورهای عربی و خلیج فارس گفت: دو مشکل وجود دارد که باید حل شود؛ امریکا و غرب نمی خواهند کشورهای منطقه بدون اسرائیل کنار هم بنشینند و اصرار دارند که اسرائیل هم باید عضو ما باشد و مشکل دوم تکروی در منطقه است. ان شاءالله در دولتی که تشکیل دهیم اولین جلسه بین سران منطقه را برگزار خواهیم کرد ویک همکاری دسته جمعی را شروع می کنیم. ما تا حالا همکاری مان دسته جمعی نبوده و کشورهای ایران، مصر، عربستان و ترکیه به تنهایی فعالیت دارند. ما همکاری جدید دسته جمعی را آزمایش خواهیم کرد و بنای این همکاری نیز امنیت و توسعه است، بنابراین همه نیاز به امنیت و توسعه دارند. دلیلی ندارد که با هم همکاری نکنیم. کشورهای عربی برادران ما هستند دلیلی وجود ندارد که با هم اختلاف داشته باشیم. آنقدر اهداف بزرگ و مشترک داریم که این اختلافات در برابر آنها چیز مهمی نیست. ما می توانیم باهم تفاهم داشته باشیم و حرکت جدیدی را آغاز کنیم.

فرمول 3+5 برای حل بحران سوریه
وي درباره بحران سوريه و موضع جمهوري اسلامي ایران و كشورهاي عربي در اين باره افزود: فكر نمي كنم در این باره مشكلي داشته باشيم. من از فرمول پنج به علاوه سه استفاده مي كنم. پنج كشور همسايه سوريه يعني تركيه، عراق، اردن، فلسطين و لبنان؛ به علاوه ايران، عربستان و مصر. من پيشنهاد خواهم داد كه اين گروه تشكيل شود و بر جلسه مشتركي كه بين مردم سوريه و دولت و معارضان سوري - نه غيرسوري- تشكيل مي شود نظارت كنند. در واقع دولت، مردم و معارضان سوري درباره برنامه اي بر محور دموكراسي با يكديگر هماهنگ شوند و 3+5 هم نظارت كند و براي اين منظور كمك كند. حل بحران سوريه اكنون همكاري دسته جمعي را مي طلبد و فكر مي كنم مي توان مسئله را حل كرد و درگيري را پايان داد.

پایان نقش آفرینی نظامیان و دولتی ها در اقتصاد
محسن رضايي درباره ادعاي غرب مبنی بر اينكه مسائل حساس ايران در دست سپاه پاسداران قرار دارد، گفت: پس از پايان جنگ اقتصاد ايران اقتصادي فروپاشيده اي بود. پيمان كاري در آن صورت نمي گرفت و خيلي از كارآفرينان به خارج از كشور رفته بودند. ايران كشوري جنگ زده بود. نيروهاي مسلح ايران هم بيش از پنج يا شش هزار تجهيزات مهندسي داشت كه اگر از آنها استفاده نمي شد، آسيبي هم به كشور وارد مي شد و هم اينكه اين تجهيزات از بين مي رفت و فرسوده مي شد. از اين رو، دولت از سپاه درخواست كمك كرد و ده ها سد و اتوبان و جاده با کمک سپاه در كشور ساخته شد. پس از مدتي اقتصاد بايد مردمي مي شد. از سال 1384 كه سياست هاي اصل 44 ابلاغ شد، بايد همه وزارتخانه ها و همه دولتي ها چه نظامي ها و غير نظامي ها بايد آرام آرام از اقتصاد خارج مي شدند و اقتصاد به دست مردم واگذار مي شد. من همين كار را مي كنم؛ يعني با سياست هاي اصل 44 كه تنظیم شده، كاري خواهيم كرد كه نه تنها نيروهاي مسلح بلكه دولتي ها هم از اقتصاد خارج شوند و اقتصاد از دست آنها آزاد شود و به دست مردم بيفتد.

رویکرد اقتصادی و توجه به مردم
رضايي درباره اينكه در صورت پيروزي چه چيزي وجه تمايز دولت او با دولت سابق خواهد بود گفت: اولين وجه تمايز دولت من اقتصاد خواهد بود. من اقتصاد دان هستم و برنامه هاي  مفصلي براي تحول اقتصاد ايران آماده كرده ام، اقتصاد ، ایران را در مسير توليد و سرمايه گذاري هدايت مي كند. مسئله بازارها، مسئله بخش خصوصي، مردم  در اقتصاد جدي گرفته مي شود. مسئله دوم توجه به مردم است. شعار من "سلام بر زندگي" است؛ يعني ما در اين دوره چهار ساله همه توجه خود را  به مردم معطوف مي كنيم. شغل ایجاد مي كنيم، گراني ها را حل مي كنيم. كيفيت زندگي مردم را ارتقاء مي دهيم و استانداردهاي زندگي را تقويت مي كنيم. مسائل سلامت و بهداشت و درمان، اخلاق در سياست، آرامش در خانواده ها را جدي مي گيريم. در حقيقت، محور برنامه هاي من زندگي مردم است.

تلاش برای تقویت صلح و دوستی در منطقه
رضایی در پاسخ به پرسشی درباره بزرگ ترين چالش پیش روی ايران و این که "آيا شبح جنگ همچنان بر منطقه سايه خواهد افكند؟" گفت: اگر من دولت را به دست گيرم، امنيت و صلح را در منطقه محور قرار خواهيم داد. ما اكنون در افغانستان، بحرين، عراق، سوريه چالش هاي خيلي زيادي داريم. هيچ جاي دنيا به اندازه منطقه ما ناامن نيست. ما ان شاء الله تحركي را با خود كشورهاي منطقه آغاز مي كنيم كه امنيت را به منطقه برگرداند و صلح و دوستي و توسعه  را تقويم كنيم. بنابراين، هيچ دليلي وجود ندارد كه ما نگران باشيم. من هيچ وقت نگران آينده نيستم، بالعكس اميدوارم كه وضع منطقه ما به سوي امنيت خواهد رفت. در دوران ما بهترين وضع امنيت در منطقه شكل خواهد گرفت و همكاري ها و دوستي ها هم تقويت مي شود.

حضور همه اقوام ایرانی در "دولت فراگیر"

نامزد انتخابات رياست جمهوري در مورد حضور اقشار و اقوام مختلف در دولت وی اظهار داشت: ان شاء الله در دولت خود به همه اقوام ايراني نقش مي دهيم و به همين دليل، نام دولت من، دولت فراگير است. البته ما در دوران مقدس سرداران بزرگي از خوزستان داشتيم. شهيد بزرگوار علي هاشمي كه يكي از قهرمانان بزرگ ملي ايران است، از دشت آزادگان هستند. امير شمخاني كه سالها وزير دفاع ايران بودند و يكي از فرماندهان برجسته سپاه بودند و بعدا در ارتش هم فرمانده نيروي دريايي شدند. اينها از برادران عرب ما بودند و پست هاي بسيار مهمي گرفتند.
وي افزود: ولي در مسائل سياسي نه تنها قوم عرب، بلكه اكثر اقوام ايراني نتوانستند نقشي فعال پيدا كنند مخصوصا منطقه زاگرس و جنوب. اين دو منطقه هنوز آن فرصت را پيدا نكرده است، اما ان شاء الله در دولت ما،توانایی و پایبندی به نظام، شرط همکاری با دولت است.

سوابق فعالیت های قبل و بعد  از انقلاب رضایی

رضايي 59 ساله متولد مسجد سلیمان در استان خوزستان در باره سابقه فعالیت های خود قبل و بعد از انقلاب گفت که در سال 1351 یک گروه سياسي به نام "منصورون" ایجاد كرديم و در سال 1352 رژيم شاه من را دستگير كرد، در حالی که هنوز دبيرستان را هم تمام نكرده بودم. پس از انقلاب حدود 16 سال فرمانده سپاه بودم. سپاه را به چند نيروي بزرگ تبديل كردیم و تيپ و لشكرهاي زيادي در آنجا تشکیل دادیم. بعد از جنگ هم از سپاه بيرون آمدم و وارد مجمع تشخيص مصلحت نظام شدم و در آنجا كميسيون اقتصاد كلان مجمع را در حقيقت اداره كردم.

رضایی ادامه داد: ما چشم انداز آينده ايران و سياست هاي اصل 44 را در مجمع تشخیص تصويب كرديم و سپس خدمت مقام معظم رهبري ارائه داديم و ايشان اصلاحاتي انجام دادند و تصويب نهايي كردند و در حقيقت به قواي سه گانه ابلاغ شد

محسن رضایی افزود: من مستقل وارد انتخابات شدم و به همین دلیل تاکنون در ائتلافهایی که شکل گرفته ورود پیدا نکردم و تلاشم این است از همه گروهها استفاده کنم، چون وضعیت اقتصادی و سیاسی طوری است که باید از همه گروهها بهره برداری شود. درعین حال دو شرط برای تشکیل دولتم دارم، نخست این که افراد کابینه ام کارامد وتوانمند باشند ودوم اینکه نظام و رهبری را قبول داشته باشند. حالا فرقی ندارد که اصلاح طلب باشد یا اصولگرا، ما بدون توجه به وابستگی های جناحی همکارانمان را تعیین می کنیم و برای من بیشتر کارآمدی افراد مهم است تا بتوانیم وضعیت کشور را با قدرت بیشتر اداره کنیم. از همه اقوام استفاده مي شود و در حقيقت کشور را بر اساس عدالت سياسي و عدالت اقتصادي اداره خواهیم کرد.

mn 84

پربیننده ترین خبرها