قاچاق سلاح از ترکیه به یمن ادامه دارد

قاچاق سلاح از ترکیه به یمن ادامه دارد
سه شنبه 21 خرداد 1392 - 19:51

با اعلام توقيف یک محموله دیگر از سلاح قاچاق ساخت تركيه در یمن ، ناخرسندي یمنی ها از دخالت هاي تركيه درامور كشورشان افزايش يافته است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، با وجود ادامه قاچاق سلاح از ترکیه به یمن،  صنعا همچنان در تلاش است تا این اقدامات مداخله جویانه ترکیه را توجیه کند.
وزارت دفاع يمن اعلام كرد كه سرويس هاي امنيتي در استان تعز چند روز پس از توقيف يك محموله سلاح قاچاق از تركيه به يمن كه حامل انواع سلاح با صداخفه كن و سلاح هاي ويژه ترور بود ، يك محموله سلاح دیگر را کشف کنند.
این سومين محموله قاچاقي بود كه در كمتر از يك ماه از ترکیه وارد يمن مي شود.

محموله نخست در عدن و محموله دوم در الحديده توقيف شد. محموله سوم هم در يك ايست بازرسي در ورودي منطقه حيس کشف شد.

نيروهاي امنيتي منطقه حيس در استان الحديده توانستند كاميونی حامل 5412 قبضه سلاح كمري (كلت) ساخت تركيه را كه از تعز آمده و درحال ارسال به استان الحديده بود ، توقيف كنند.

اين سوال براي بسياري از ساكنان استان الحديده به وجود آمده است كه چرا تجارت اسلحه در اين روزها افزايش يافته است؛ مساله اي كه به ناامن شدن و بي ثباتي يمن و درنتيجه كشته شدن بسياري از مردم اين كشور منجر مي شود.

سازمان گمرك هم اعلام كرده كه موفق شده است با همكاري سرويس هاي امنيتي در منطقه الحره در عدن، يك محموله جدید سلاح تركيه را كشف كند.
اين محموله در يك مخزن كالا جاسازی شده و از بندر تمبره تركيه به يمن ارسال شده بود.

سياستمداران ، فرهنگيان و فعالان حقوقي يمني از دولت تركيه خواسته اند كه فورا ارسال اين محموله ها به يمن را متوقف کند، زيرا ارسال اين محموله هاي سلاح ، بر روابط دو كشور تاثير مي گذارد و جان شهروندان يمني را به خطر مي اندازد.

برخي فعالان یمنی معتقدند كه تركيه این سلاح ها را در اختیار القاعده قرار مي دهد.

اطلاعات رسانه ها حاكي از آن است كه پرونده عمليات قاچاق سلاح از تركيه به يمن كه از سوي كاركنان گمرك و سرويس هاي امنيتي توقيف شده است ، با دخالت مستقيم سفير آمريكا در يمن بسته شده ولي علل دخالت آمريكا هنوز مشخص نشده است.

" علي الحميقاني " نويسنده يمني دراين باره گفت: نقش خرابكارانه قطر در يمن از بين رفته يا درحال از بين رفتن است.

به گفته وي ، مساله اي كه دراين جا اهميت دارد ، آغاز دخالت هاي آشكار تركيه عثماني در يمن است ، تركيه و قطر در همه انقلاب ها ، از انقلاب سبز تونس گرفته تا انقلاب زرد عراق ، دراين كشورها دخالت داشته اند ، قطر به دلايل واهي و بيهوده از مسئولان عرب انتقام مي گيرد.

بر اساس اظهارات اين نويسنده يمني، تركيه نيز بعد از اينكه از دخالت نظامي در سوريه ناكام مانده است، يمن را هدف جديد خود قرار داده است.

فعالان یمنی در شبکه های اجتماعی فراخوانی را تحت عنوان "همه با هم درمخالفت با دخالت تركيه در يمن" آغاز کرده اند. این فعالان اخراج سفير تركيه از صنعا را خواستار شده اند.

سفیر ترکیه در یمن مدعی شده است که ارسال محموله های سلاح قاچاق از ترکیه به یمن به دلیل بازرسي ضعیف بنادر تركيه است.

وي درنشستي مطبوعاتي در شهر صنعاء گفت با وجود اينكه تركيه يك كشور بزرگ و فعال تجاری است، بازرسي ها در بنادر تركيه دستي صورت مي گيرد و همه محموله ها با دستگاه هاي داراي اشعه بازرسي نمي شوند.

برخی فعالان معتقدند كه رئيس جمهور يمن مسئول ارسال محموله هاي سلاح از تركيه به شهر تعز يمن است.

سئوال هاي زيادي درباره هدف از ارسال محموله هاي سلاح تركيه به يمن در اذهان مردم ايجاد شده است و همزمان با آن اتهامات مستقيم عليه تركيه درخصوص تلاش براي بي ثبات كردن يمن و دامن زدن به اختلافات دراين كشور افزايش يافته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها