ورود سلفی‌های مغرب به عرصه فعالیت سیاسی

ورود سلفی‌های مغرب به عرصه فعالیت سیاسی
جمعه 24 خرداد 1392 - 19:54

حزب النهضه و الفضیله الاسلامی مغرب، پیوستن شماری از سلفی ها به این حزب، نوعی آشتی با جریان سلفی دانست که دولت، در گذشته آن ها را به تندروی متهم و تعدادی از رهبران این جریان را زندانی کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این در حالی است که سلفی ها در قبال این اقدام، واکنش هایی متفاوت داشتند؛ یکی از سلفی های بارزی که به حزب النهضه و الفضیله الاسلامی پیوسته است، این اقدام را به منظور فراهم کردن زمینه ای گسترده تر برای ارائه نظرات و دیدگاه های خود می داند، اما برخی دیگر شیوخ سلفی مدعی هستند که همچنان فعالیت تبلیغی مذهبی را به فعالیت سیاسی ترجیح می دهند.

"محمد الخلیدی" دبیرکل حزب النهضه و الفضیله پیوستن 5 تن از سلفی ها به این حزب را نوعی آشتی ملی نامید و گفت: این اندیشه، تازه نیست، ما از مدت ها پیش گفته ایم، دولتی که با بازداشت شدگان چپ آشتی کرد، چرا نباید اسلام گرایان آشتی کنند.

وی افزود: وقتی پادشاه مغرب، شیوخ سلفی را عفو کرد، طرح ورود سلفی ها به فعالیت سیاسی مطرح شد، هر چند اکثر آن ها به فعالیت تبلیغی مذهبی تمایل بیشتری دارند.

پادشاه مغرب سال گذشته شماری از رهبران سلفی متهم به دست داشتن در انفجارهای دارالبیضا به سال 2003 که 45 -کشته بر جا گذاشت-  را مورد عفو قرار داد.

مسئولان مغربی، سلفی ها را مسئول معنوی این انفجار دانسته بودند و به این سبب به حبس برای مدت های مختلفی محکوم شدند که یکی از آن ها به 30 سال زندان هم می رسید.

الخلیدی در عین حال گفت: پیوستن سلفی ها به حزبمان شبهه هایی که به آن ها وارد بوده را از آن ها دور خواهد کرد، به ویژه که آن ها پذیرفته اند در چارچوب تحزب سیاسی فعالیت کنند.

از سوی دیگر "محمد عبدالوهاب الرفیقی" یکی از شیوخ بارز سلفی که به حزب النهضه و الفضیله پیوسته است، به خبرگزاری رویترز گفت: این تصمیم، زمینه فراختری برای ارائه رویکردهایمان فراهم کرد تا بتوانیم به صورت قانونی و مشروع به تبلیغ درباره افکارمان بپردازیم. از وقتی از زندان آزاد شدیم، همواره در پی منفذی برای اظهار نظر و حضور طبیعی در جامعه بودیم.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها