اختلافات مقامات سیاسی - نظامی آمریکا درباره سوریه

اختلافات مقامات سیاسی - نظامی آمریکا درباره سوریه
جمعه 31 خرداد 1392 - 21:32

العالم - یک کارشناس سیاسی سوری از مجادله جان کری وزیر دفاع آمریکا با ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره سوریه خبر داد و آن را نشان دهنده عمق اختلافات طرفین دانست.

"غسان محمد" با اشاره به اینکه کری موافق دخالت نظامی در سوریه و دمپسی مخالف حمله به سوریه است، ترکیه و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس را به طولانی کردن بحران سوریه متهم کرد و گفت: نظرسنجی ها حاکی از مخالفت اکثر مردم آمریکا با دخالت نظامی در سوریه است.

این کارشناس سوری ادامه داد: افکار عمومی آمریکا پس از تجربه تلخ دخالت نظامی کشورشان در افغانستان و عراق به خطرات دخالت نظامی جدید در کشورهای منطقه خصوصا سوریه پی برده اند.

محمد با بیان اینکه چهار عضو مجلس سنای آمریکا مصمم به تصویب طرحی در کنگره برای منع دولت واشنگتن از مسلح کردن مخالفان در سوریه هستند و نظرسنجی ها نیز نشان می دهد که 54درصد آمریکایی ها مخالف ارسال اسلحه به مخالفان در سوریه هستند، افزود: ژنرال دمپسی چهارشنبه هفته گذشته در کاخ سفید در حضور باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با جان کری درباره سوریه مشاجره کرد؛ زیرا کری از دخالت نظامی و حمله هوائی به مراکز حیاتی سوریه به شدت حمایت می کند، اما دمپسی با این طرح با همه توان مخالف است و درباره عواقب دخالت نظامی هشدار می دهد که همین امر باعث بروز اختلاف بین وزارت امور خارجه و ستاد مشترک ارتش آمریکا شده است و اطلاعات واصله نشان می دهد که اوباما از دیدگاه دمپسی حمایت می کند.

این کارشناس سیاسی افزود: چند نوع محموله تسلیحاتی که آمریکا آن را غیرکُشنده می نامد، برای ارسال به سوریه آماده شده اما آمریکا همچنان مردد است و نگرانی هائی در داخل این کشور وجود دارد و شرایط موجود آمریکا مسئولان این کشور را از اتخاذ تصمیمی قطعی برای ارسال سلاح های بسیار پیشرفته به گروه های مسلح فعال در سوریه بازداشته است.

وی برخی کشورهای منطقه را مجری سیاست های طرف های خارجی توصیف کرد و گفت: ترکیه، مصر، عربستان و قطر دیدگاه های بسیار عجیبی در قبال بحران سوریه اتخاذ کرده اند و برای طولانی کردن حداکثری این بحران تلاش می کنند. این کشورها اختیاری از خود ندارند و اگر آمریکا به آنها دستور بدهد که از دخالت در بحران سوریه دست بکشند، این کار را خواهند کرد، لذا نباید امیدی به این کشورها بست، زیرا به دستور اربابشان در بحران سوریه دست دارند.

این کارشناس سوری در ادامه این مصاحبه تلویزیونی با اشاره به این مساله که ترکیه هم اکنون ناآرام است، اخبار واصله حاکی از وقوع کودتا در داخل خاندان سلطنتی عربستان است و با چراغ سبز آمریکا عملیات انتقال قدرت در قطر آغاز شده است، اعلام کرد: تلاش دشمنان سوریه برای برگزاری کنفرانس موسوم به دوستان سوریه با هدف آماده کردن خود برای کنفرانس ژنو 2 انجام می گیرد.  

محمد افزود: مخالفان سوری خارج نشین که وابسته به طرف های خارجی هستند، هیچ دستاورد سیاسی و میدانی کسب نکرده اند تا این دستاوردها را در کنفرانس ژنو 2 ارائه بدهند، لذا در صورتی که این کنفرانس برگزار شود با دست خالی به ژنو خواهند رفت.

محمد درباره فتواهای فتنه انگیز مفتیان تکفیری مانند محمد عریفی  و یوسف قرضاوی گفت: چنین فتواهائی برای فتنه انگیزی و برافروختن جنگ بین مسلمانان صادر می شود و فقط منافع دشمنان امت اسلامی را تأمین می کند و آمریکا و اسرائیل از چنین فتواهائی حمایت می کنند.

21-11:37

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها