نظامیان آمریکایی در 150 کیلومتری دمشق

نظامیان آمریکایی در 150 کیلومتری دمشق
چهارشنبه 5 تير 1392 - 13:28

العالم - 700 نظامی آمریکایی پس از پایان مانور "شیر در کمین" به همراه سامانه دفاعی پاتریوت و چندین فروند جنگنده اف شانزده در اردن باقی ماندند.

 به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، ارتش آمریکا پس از پایان مانور نظامی چند ملیتی در اردن، شماری از نظامیان خود به همراه سامانه دفاع موشکی پاتریوت و چندین فروند جنگنده اف شانزده را در این کشور باقی گذاشت. 

ناظران حضور نظامی آمریکا در اردن را پیامی برای سوریه می دانند و از این رو بسیاری از اردنی ها درباره استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در کشورشان خشمگین هستند.

در مانور "شیر در کمین" اسکادرانی از جنگنده های آمریکایی در ارتفاع پایین در شمال اردن به پرواز درآمدند و به هدف های فرضی شلیک کردند، در این حمله جنگنده های هریر انگلیسی نیز مشارکت داشتند.

هشت هزار نظامی در این مانور سالانه که امسال سومین سال برگزاری آن بود شرکت کردند. اما در این دوره به نظر رسید که وسعت مانور نظامی بیش از اندازه واقعی است و حتی در آن از مهمات جنگی استفاده شد.

"بیل ناشر" دریادار ارتش آمریکا این مانور را عادی و هدف آن را تقویت همکاری با ارتش اردن عنوان کرد.

ناشر تاکید کرد: سوریه به هیچ وجه دلیلی برای برگزاری این مانور نیست.

با این حال ناظران معتقدند برگزاری این مانور در منطقه ای که تنها کمتر از 150 کیلومتر با پایتخت سوریه فاصله دارد، اهمیت فوق العاده راهبردی خواهد داشت، زیرا در صورتی که غرب بخواهد در سوریه منطقه پرواز ممنوع اعمال کند، اردن همسایه سوریه می تواند میزبان سلاح های سنگین و سامانه های نظامی غربی ها باشد.

از این رو قطعا این مانور پیام آشکاری برای سوریه دارد.

آمریکا پیش از آغاز مانور" شیر در کمین" سامانه‌های موشکی پاتریوت، هواپیماهای جنگنده و تعداد نامشخصی جنگنده اف 16 را به اردن ارسال کرد.

نظامیان آمریکایی در اردن ماموریت دیگری دارند و آن آموزش نظامیان اردنی برای ماموریت در افغانستان است.

اما بسیاری از مردم اردن از جمله "علی الحباشنه" سرهنگ سابق ارتش اردن، حضور نظامی آمریکا در این کشور را موجب افزیش خطرات برای اردن می دانند.

الحباشنه افزود: هر کشوری که نظامیان آمریکایی به آن وارد می شوند، بخشی از بحران می شود، بنابر این با توجه به بحران در سوریه، استقرار نظامیان آمریکایی در اردن خطری جدی است.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا  گفته است نظامیان آمریکایی زمانی که وضعیت امنیتی ثبات پیدا کند، اردن را ترک خواهند کرد، اما هیچ کس نمی داند که وضعیت منطقه کی با ثبات خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها