تلاش جان کری برای ازسرگیری مذاکرات سازش

تلاش جان کری برای ازسرگیری مذاکرات سازش
جمعه 7 تير 1392 - 19:57

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل امروز (جمعه) پس از دیدار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امان ، بار دیگر با کری در قدس دیدار می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نتانیاهو پنجشنبه شب در یکی از هتل های بزرگ قدس غربی با جان کری دیدار و در این دیدار غیرعلنی و چهار ساعته درباره ازسرگیری مذاکرات سازش مذاکره کرده بود  .
نتانیاهو پیش از دیدار با جان کری گفته بود که نیازهای امنیتی اسرائیل خصوصاً " بقای نظامیان اسرائیلی در امتداد رود اردن " باید تأمین شود .
مسئولان وزارت امور خارجه آمریکا اعلام می کنند که جان کری برای نزدیک کردن دیدگاه های عباس و نتانیاهو و کشاندن آنها به پای میز مذاکرات تلاش می کند و می خواهد از شرط و شروط عباس و نتانیاهو مطلع شود و بین آنها اعتماد ایجاد کند.
نتانیاهو پیش از دیدار با کری، در مراسمی به مناسبت سالگرد مرگ تئودور هرتزل بنیانگذار صهیونیسم بر لزوم بقای نظامیان اسرائیلی در امتداد رود اردن حتی در صورت تشکیل کشور فلسطین تأکید کرده بود در حالی که عباس مخالف این امر است .
نتانیاهو در این مراسم افزود: برخلاف تصور برخی طرفها؛ صلح مبتنی بر حُسن نیت و مشروعیت موجودیت اسرائیل نیست بلکه مبتنی بر توانائی ما برای دفاع از خود است. بدون امنیت و ارتشی که هرتزل خواستار تشکیل آن شد، ما قادر به حفظ صلح یا دفاع از خود نخواهیم بود، امنیت شرط اصلی حفظ صلح است .
یکی از وزرای حزب لیکود نیز اعلام کرد که در صورت موافقت فلسطینی ها با خواسته های امنیتی نتانیاهو (شامل حفاظت از مرزها و تضمین عدم انتقال اسلحه برای فلسطینی ها)، وی (نتانیاهو) آماده خارج کردن نیروهای اسرائیلی از 90 درصد اراضی کرانه باختری رود اردن و تخلیه چند شهرک خواهد بود.
این وزیر مدعی شد که نتانیاهو تأکید می کند که در صورت ازسرگیری مذاکرات صلح، کابینه وی باید با مقامات فلسطینی درباره مرزهای کشور فلسطین گفتگو کند .
وزیر اسرائیلی عضو حزب لیکود اعلام کرد: مسائل امنیتی برای نتانیاهو بسیار مهم و اساسی است؛ نتانیاهو همچنین تأکید می کند که کشور فلسطین در صورت تشکیل شدن باید فاقد تجهیزات نظامی باشد و نیروهای ارتش اسرائیل به مدت طولانی در امتداد رود اردن مستقر باشند.
مذاکرات رژیم اسرائیل و فلسطینی ها - تشکیلات خودگردان - سه سال پیش متوقف شد و جان کری از فوریه 2013 که متصدی وزارت امور خارجه آمریکا شد، پنج بار به منطقه برای کشاندن فلسطینی ها و اسرائیلی ها به پای میز مذاکرات سفر کرده که تاکنون برای رسیدن به این خواسته خود ناکام بوده است.

پربیننده ترین خبرها