بر اثر تشدید بحران اقتصادی در اراضی اشغالی صورت می گیرد؛

رویارویی سازندگان "مرکاوا" با وزارت جنگ صهیونیستها

رویارویی سازندگان
چهارشنبه 19 تير 1392 - 17:39

تعطیلی کارخانه اسلحه سازی مشهور "سیمت" در شهرک صهیونیست نشین کریات شمونه، موضوعی است که پس از رد درخواست های مالی و اعتباری این کارخانه از وزارت جنگ و کاهش تولید در آن، در محافل صهیونیستی قوت گرفته است.

شبکه خبری العالم در برنامه " العین الاسرائیلیه " به پخش گزارش شبکه 10 تلویزیون اسرائیل در این خصوص پرداخت. "موشه کوهن " مدیر تولید کارخانه "سیمت" در این باره گفت: "فردا ساعت 9 صبح همه کارگاه های تولید صنایع نظامی را متوقف خواهیم کرد، شهرداری کریات شمونه نیز تعطیل خواهد شد و شهر را مسدود خواهیم کرد."

گزارش شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی حاکی است کارگران ِ کارخانه های نظامی کریات شمونه، تصمیم گرفته اند با وزارت جنگ این رژیم مقابله کنند.

کارخانه سیمت، 30 سال پیش به منظور ساخت هواپیماهای جنگنده، احداث شد و وقتی این طرح لغو شد، ساخت تانک های مرکاوا و خودروی زرهی ببر در دستور کار این کارخانه قرار گرفت. در پی عقد توافقنامه هایی با آمریکایی ها، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی سه سال پیش، بخش تولید خودروی زرهی ببر را به آمریکا منتقل کرد. وزارت جنگ صهیونیستها به منظور جبران خلأ به وجود آمده از انتقال واحد تولید ببر، به این کارخانه قول داد بر شمار تقاضای تولید تانک مرکاوا بیفزاید و اعتباراتی مالی در این خصوص به این کارخانه اختصاص دهد اما این اتفاق نیفتاد.

موشه کوهن مدیر تولید کارگاه سیمت با اشاره به تأخیر 10 ماهه وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در پرداخت مطالبات این کارگاه، گفت: "هر بار که به اینجا می آیند به وعده دادن اکتفا می کنند و می گویند: یک ماه دیگر حقوق خواهید گرفت، اما این وعده ماه به ماه به تعویق افتاده است."

بر پایه این گزارش، مطالبات برآورده نشده، سهم به سزایی در کاهش حجم تولید این کارخانجات داشته است. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، دستکم 100 تن از کارگران کارخانجات شش گانه کریات شمونه اخراج شده اند. در این میان 80 تن از کارفرمایانی که کار آن ها به تولید این کارگاه وابسته است نیز خانه نشین شده اند.

موشه کوهن تاکید کرد: "در ماه گذشته 10 کارمند تن دیگر از پرسنلمان را اخراج کردیم و اگر این هفته، مطالبات مالیمان را دریافت نکنیم 10 نفر دیگر اخراج خواهند شد. ما پول می خواهیم نه وعده. تاکید می کنم که تمام کسانی که اخراج خواهند شد از کارگران خط تولید تانک های مرکاوا هستند."

گزارشگر شبکه 2 رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد، در کارخانجات کریات شمونه، 650 کارگر مشغول به کار هستند که انتظار می رود 150 تن از آنان، هفته آینده اخراج شوند.

" شالوم امزلاگ " یکی از کارگران در این خصوص به خبرنگار شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: "من نگران از دست دادن شغلم هستم. پیش از این که در این مکان مشغول به کار شوم، حدود 100 مصاحبه انجام دادم و تنها جوابی که دریافت کردم این بود که با شما تماس خواهیم گرفت، اما هیچ کس تماسی نگرفت."

" اودی شنی " مدیر کل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در گفت و گو با خبرنگار شبکه 2 این رژیم گفت: "اینجا هیچ کارگاهی بسته نخواهد شد، ما به حمایت از کارخانجات کریات شمونه ادامه خواهیم داد و این دیدگاه بر اساس سیاست توسعه مناطق حومه صورت می گیرد."

دکتر " نسیب حطیط " نویسنده و تحلیل گر سیاسی در گفت و گو با شبکه خبری العالم، اظهار داشت: مساله تعطیل کردن کارخانه های تسلیحاتی در شمال فلسطین اشغالی دو علت اساسی دارد، نخست این که اگر جنگی میان لبنان و رژیم صهیونیستی در بگیرد، این کارخانه ها متضرر می شوند و تمام کارخانه هایی که از مرز فلسطین و لبنان تا حیفا قرار دارند، در معرض آسیب هستند. به همین سبب این رژیم به دنبال انتقال تدریجی این کارخانه ها به اماکن امن است.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل تعطیلی این کارخانجات، عامل اقتصادی است. "اسرائیل" دو سال است که دچار بحران اقتصادی است. تظاهرات بزرگی در تل آویو و دیگر مناطق فلسطین اشغالی از سوی شهرک نشینان برگزار شد که در آن تظاهر کنندگان کاهش بودجه وزارت جنگ و حمایت از مسائل معیشتی مردم را خواستار شدند. در این میان بحران اقتصادی در آمریکا و اروپا نیز بر کمک های مالی کشورهای اروپایی و آمریکا به این رژیم تاثیر منفی گذاشت و صهیونیستها را گرفتار بحرانی اقتصادی کرد که در آینده نزدیک دوچندان خواهد شد.

26

پربیننده ترین خبرها