گمانه زنی روزنامه های الجزایر از آینده بوتفلیقه

گمانه زنی روزنامه های الجزایر از آینده بوتفلیقه
چهارشنبه 26 تير 1392 - 18:22

مطبوعات الجزایری این سوال را مطرح کردند که آیا عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری این کشور که بعد از یک دوره درمان نزدیک به سه ماه در فرانسه، خسته و بر روی صندلی چرخدار به کشور بازگشته است ، قادر به اداره امور کشور خواهد بود؟

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه الوطن چاپ الجزایر که همواره مطالبی را در انتقاد از دولت و مسئولان الجزایری منتشر می کند، در صفحه اول خود مطلبی با عنوان "آیا بوتفلیقه قادر به اداره امور کشور است"، منتشر کرد.

تصویر صفحه اصلی این روزنامه بوتفلیقه را درحالی که بر صندلی چرخدار نشسته است، نشان می داد و در توضیح این مطلب نوشته است «شک و تردیدهای بسیاری درباره توان بوتفلیقه برای اداره امور الجزایر وجود دارد، حتی اگر این اطمینان وجود داشته باشد که وی برای دوره چهارم ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد، این سوال مطرح است که آیا بوتفلیقه توان آن را دارد که تا پایان دوره ریاست جمهوری خود که در آوریل 2014 به پایان می رسد، اداره امور کشور را در دست داشته باشد.؟»

در این حال، روزنامه "لوسوار" الجزایر نوشت بازگشت بوتفلیقه به الجزایر، به این سوال ها که آیا بوتفلیقه قادر خواهد بود که وظایف خود را تا پایان دوره ریاست جمهوری اش انجام بدهد، پاسخ نمی دهد.

بوتفلیقه (76 ساله) که از سال 1999 بر الجزایر حکومت می کند، روز سه شنبه به الجزایر بازگشت. تصاویری که تلویزیون دولتی الجزایر از وی پخش کرد، نشان می دهد که وی بعد از سفر درمانی خود و پشت سر گذاشتن مراحل درمان در دو بیمارستان نظامی در فرانسه که 80 روز به طول انجامید، خسته و ناتوان است.
شانسِ نامزد شدن بوتفلیقه برای دور چهارم ریاست جمهوری در الجزایر به علت مشکلات سلامتی وی کاهش یافته است، علیرغم اینکه طرفداران او همچنان معتقدند که وی می تواند نامزد شود ولی شخص وی هنوز موضعش را دراین باره اعلام نکرده است.

در همین حال، روزنامه " الخبر" چاپ الجزایر نیز در صفحه اول خود نوشت "بوتفلیقه بر روی صندلی چرخدار باز می گردد". این روزنامه برای این خبر، عکس بزرگی را انتخاب کرده است که تصویر صندلی چرخدار در آن به وضوح دیده می شود.

این روزنامه نوشت "به نظر می رسد که ریاست جمهوری الجزایر، خواسته است که وضعیت سلامت بوتفلیقه را شفاف تر نشان دهد، به طوری که اجازه داده شده است که تصویر وی بر روی صندلی چرخدار منتشر شود و این بدان معناست که باید به صحبت های مربوط به قدرت وی برای حرکت کردن به محض بازگشت به کشور، پایان داد.

از سوی دیگر، روزنامه الجزایری "الشروق" با انتخاب عنوانی بی طرف تیتر زد: "رئیس جمهور بازگشت".
به نوشته این روزنامه، "آنچه بازگشت بوتلفلیقه را خاص می کند، کاملاً محرمانه بودن این بازگشت است، علیرغم اینکه خبرهای مربوط به بازگشت قریب الوقوع وی به کشور، از دو هفته پیش منتشر شده بود".
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولی آنچه برای روزنامه النهار که به محافل حکومتی نزدیک است مهم می باشد، این است که "بوتفلیقه زنده به الجزایر باز می گردد و شایعه ها را از بین می برد".

این روزنامه با اشاره به رواج شایعه ها درباره سلامت عبدالعزیز بوتفلیقه تا جایی که گفته شد وی به کما رفت یا دچار مرگ مغزی در فرانسه شد، افزود "معلوم نشد که منظور از انتشار این شایعات و در نهایت هدف از انتشار آن چه بود.

این روزنامه نوشت "وضعیت سلامت بوتفلیقه بسیار رو به بهبود است."

روزنامه لیبرته هم این سوال را مطرح کرد که "آیا بوتفلیقه متقاعد شده است که وقت کناره گیری از قدرت به اراده وی به علل مربوط به سلامت او  با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری او حتی اگر بر صندلی چرخدار باشد، فرا رسیده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها