کردهای سوریه به شایعه ها پایان دادند

کردهای سوریه به شایعه ها پایان دادند
دوشنبه 31 تير 1392 - 08:56

احزاب سیاسی کرد در سوریه با تکذیب شایعه ها درباره تشکیل شورای مستقل برای اداره مناطق کردنشین این کشور پس از پاکسازی بخشی از این مناطق از عناصر گروه تروریستی "جبهه النصره"، تأکید کردند که احزاب کرد، بخشی اصلی از ساختار کشور سوریه هستند.

خبرنگار شبکه العالم در سوریه گزارش داد، به دنبال پاکسازی مناطق دارای اکثریت کرد در شهر "رأس العین" در استان حسکه و تسلط احزاب سیاسی کرد بر این مناطق، حرف و حدیث فراوانی درباره خودمختاری این مناطق در چارچوب نظام سوریه مطرح شد. اما این احزاب با نفی هر گونه نیت جدایی طلبانه تأکید کردند که خود را یکی از بخشهای اصلی ساختار کشور سوریه می دانند، و تشکیل شورای مستقل برای اداره مناطق کردنشین به منزله مقابله با اقدامات دولت ترکیه جهت سلطه بر مناطقی در شمال سوریه انجام می گیرد.
"جمال ملا محمود" رئیس حزب دمکرات کردهای سوریه در این باره گفت: طرح اخیر جدایی طلبی، اتحاد فدرالی یا خودمختاری نیست. بلکه تلاشی برای قانونمند کردن دستور العمل اداره خودمختار این مناطق است که وضعیت کنونی این امر را می طلبد زیرا عملا این وضعیت وجود دارد. چرا که این منطقه نیازمند قانونی است که مردم از آن رضایت داشته باشند.
خبرنگار العالم خاطرنشان کرد: شرایط به وجود آمده در سوریه باعث شده است تا عده ای ابتکارهای سیاسی خاصی را مطرح کنند که آنها را فقط می توان در چارچوب وحدت ملی و حفظ وحدت ارضی کشور سوریه بررسی کرد.
"ملاذ مقداد" رئیس تحقيقات و پژوهش هاي وزارت اطلاع رساني سوريه، در این باره گفت: در وضعیت دشوار کنونی، ممکن است ابتکارهایی از سوی طرف های مختلف مطرح شود. اما بی تردید کشور سوریه یکپارچه است و ارتش، ملت و خاک آن قابل تقسیم نیست.
به عقیده ناظران تلاش های سیاسی کردها برای ایجاد منطقه خودمختار در سوریه، با هدف ضربه زدن به محورهای نفوذ ترکیه در منطقه انجام می گیرد. به ویژه اینکه شهر رأس العین که کردها آن را پاکسازی کرده اند، بخشی از خط مرزی طولانی سوریه با ترکیه می باشد و البته موضع منفی ترکیه درباره کردها در خاورمیانه حساسیت ها را در این زمینه بیشتر کرده است.
براساس اطلاعات به دست آمده قرار است این مناطق به طور خودمختار اداره شوند: رأس العین، حسکه، عفرین، درباسیه، عین العرب، قامشلی و ترب سپی.

پربیننده ترین خبرها