بندر بن سلطان در مسکو به دنبال چیست؟

بندر بن سلطان در مسکو به دنبال چیست؟
پنج‌شنبه 10 مرداد 1392 - 20:02

سفر بندر بن سلطان رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان به مسکو و دیدار وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، پرسش هایی را درباره اهداف ریاض از تلاش برای نزدیکی دوباره به مسکو مطرح کرده است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، دیمیتری پسکوف سخنگوی پوتین درباره این دیدار گفت: پوتین و بندر، مسائل بسیاری را درباره روابط دو جانبه روسیه و عربستان و اوضاع خاورمیانه، شمال آفریقا و جهان بررسی کردند.

پسکوف جزئیات دیدار پوتین و بندر را فاش نکرد، ولی سازمان رادیو و تلویزیون سوریه به نقل از منابع خبری اعلام کرد که بندر به دستور آمریکا از پوتین خواسته که روابط مسکو و ریاض ازسرگرفته شود، زیرا پرونده بحران سوریه پس از ناکامی سران دوحه، از قطر گرفته شده و به دست عربستان سپرده شده است.

چنین به نظر می رسد که به دنبال ناامیدی غرب از سرنگونی نظام سوریه و پیروزی های مستمر ارتش این کشور بر تروریست های تحت حمایت غرب، دلایل تلاش همپیمانان آمریکا در منطقه – و در رأس آنها عربستان – برای نزدیکی دوباره به روسیه را باید در موارد زیر جستجو کرد:

الف ) آمریکا و عربستان به این باور رسیده اند که براندازی نظام سوریه به روش نظامی امکان ندارد لذا تلاش می کنند که از طریق مذاکره امتیازاتی سیاسی را کسب کنند. موافقت احمد عاصی الجربا رئیس ائتلاف مخالف سوری با مشارکت بی قید و شرط در کنفرانس ژنو 2 مؤید این مدعاست و برای آغاز مذاکره نیز باید در کاخ کرملین را زد.

ب ) هرچند عربستان یکی از دشمنان سوریه است، ولی یک "برگه" در دست خود نگهداشت و مستقیماً با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه درگیر نشد، در حالی که قطر و ترکیه همه برگه های خود را از دست دادند، به نحوی که دیگر نمی توانند با نظام سوریه وارد تعامل سیاسی شوند.

ج ) عربستان به این اصل معتقد است که سوریه می داند عربستان مانند قطر کشور کوچکی نیست که نقشی بزرگتر از نقش واقعی خود ایفاء کند بلکه عربستان کشوری مهم در منطقه است و همیشه دستی در امور منطقه با همکاری سوریه و مصرداشته است و هم اکنون تلاش می کند که نقش خود را بازیابد و راه ریاض - دمشق را بازگشائی کند. از طرف دیگر عربستان و سوریه منافع مشترکی در لبنان و در مقابله با اخوان المسلمین دارند.

د) عربستان می خواهد در صورت حصول توافق درباره راه حلی سیاسی؛ سوریه و ایران متعهد شوند که واکنشی به موضع گیری عربستان علیه سوریه نشان ندهند زیرا عربستان می خواهد فصل جدیدی از روابط را آغاز کند.

هـ) مهمترین مساله ای که عربستان مطرح کرد، لزوم امتناع مقاومت از سنگ اندازی در مسیر مذاکرات فلسطینی – اسرائیلی بود تا در مقابل عربستان نیز با خودداری از ارسال کمک های مالی و تسلیحاتی به گروه های مسلح فعال در سوریه و بستن مرزهای ترکیه و جلوگیری دولت آنکارا از انتقال تروریست ها به خاک سوریه، نهایتاً سرکوب تروریست ها به دست ارتش سوریه را ممکن سازد.

اطلاعات رسیده از این دیدار حاکیست که پوتین با براندازی نظام بشار اسد از طریق نظامی مخالفت کرده و با انتقاد از ترکیه و اردن به علت رساندن سلاح های قطری و عربستانی به دست گروه های مسلح فعال در سوریه، گفته است: بحران سوریه به علت حمایت مالی و تسلیحاتی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از گروه های مسلح سوریه وخیم تر شده است.

پربیننده ترین خبرها