توافقی میان مسکو و ریاض علیه سوریه وجود ندارد

توافقی میان مسکو و ریاض علیه سوریه وجود ندارد
جمعه 18 مرداد 1392 - 19:40

کاخ کرملین تاکید کرد ولادیمیر پوتین هیچ توافقی با عربستان درباره تغییر موضعگیری در قبال سوریه در برابر مشوق های اقتصادی نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم "یوری اوشاکوف"، مشاور بین الملل رئیس جمهور روسیه، درواکنش به شایعه پیشنهاد مشوق اقتصادی (شامل خرید سلاح) به روسیه در قبال تغییر موضع در قبال سوریه -  در دیدار بندر بن سلطان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان، با پوتین در مسکو – گفت: چنین توافقی در دیدار هفته گذشته بندر با پوتین مورد بررسی قرار نگرفت.

وی همچنین تاکید کرد که هیچ مسئله ای بطور مشخص درباره همکاری نظامی در دیدار مذکور مطرح نشد.

گفتنی است در پی ناکامی عربستان سعودی در تحقق اهدافش در سوریه و حمایت آشکار این کشور از گروه های تروریستی و اعضای القاعده که باعث قدرتمند شدن این جریان های تکفیری شده، مقام سعودی تلاش کرد تا دیدگاه طرف روس در مورد سوریه را به دست آورد، اما با وجود تمام شایعات بندر بن سلطان نتوانست به هیچ کدام از اهدافش در مسکو برسد.

برخی از کارشناسان مسایل سیاسی بر این باور هستند که روسیه از جایگاه بین المللی بسیار بالایی برخوردار است و یک کشور دست چندم در عرصه بین المللی که از قضا سابقه خوبی هم ندارد، نمی تواند با تکیه بر دلارهای بادآورده نفتی خود کشوری در قامت روسیه را بخرد، چرا که اینگونه مسایل دون شان و جایگاه سیاسی روسیه به شمار می رود.

در این میان گفته می شود بندر که آینده سیاسی خود را در گرو مساله سوریه و سرنگونی بشار اسد می بیند، در برابر استدلال های ولادیمیر پوتین که چه برنامه ای برای آینده سوریه پس از اسد دارید در حالی که نمی توانید دو گروه مسلح را با هم متحد کنید، حرفی برای گفتن نداشت و مذاکره در همین نقطه به پایان رسید، چرا که مسکو آگاه است که عربستان تنها هدفش سرنگونی اسد است و نمی تواند در آینده سیاسی این کشور نقشی ایفا کند.

پربیننده ترین خبرها