دیدار بندر بن سلطان از روسیه و پیام شفاف آمریکا

دیدار بندر بن سلطان از روسیه و پیام شفاف آمریکا
جمعه 11 مرداد 1392 - 22:14

روزنامه السفیر چاپ لبنان به نقل از منابع آگاه نوشت که "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا به روسیه اعلام کرده خواهان راه حل سیاسی واقعی برای بحران سوریه است و حمایت تسلیحاتی از شورشیان سوریه نخواهد کرد.

به گزارش به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، همزمان با سفر بندر بن سلطان رئیس شورای امنیت و سازمان اطلاعات عربستان و مسئول پرونده سوریه در این کشور به مسکو، گمانه زنی ها در مورد دلایل و اهداف این سفر در رسانه ها جریان دارد و برخی بر این باورند که بندر با علم به اینکه در موضوع سوریه تنها شده، راهی روسیه شد تا ضمن دیدار مستقیم با رئیس جمهور این کشور، دنبال راه حل سیاسی برای بحران سوریه باشد.

روزنامه السفیر در همین رابطه به نقل از منابع مطلع نوشت: موضع جدید آمریکا در بحث بحران سوریه باعث شده که عربستانی ها احساس کنند که همگرایی بین المللی علیه مسلح کردن تروریست های تکفیری در راه است و سران ریاض در ادامه راه تسلیح این گروه ها تنها مانده اند، بویژه این که تغییر در راس حاکمیت قطر نیز از احتمال تغییر موضع این کشور در قبال بحران سوریه خبر می دهد.

عربستان در حال حاضر تنها کشور حامی افراد مسلح در سوریه است که کمک های مالی و تسلیحاتی را به صورت روزانه برای آنها ارسال می کند، اما تلاش هایش برای به دست آوردن پیروزی حداقلی علیه ارتش سوریه تاکنون راه به جایی نبرده است.

نویسنده گزارش السفیر در ادامه یادآور شد: این موضع دولت آمریکا به برخی سران کشورهای مخالف سوریه از جمله فرانسه و انگلیس نیز اعلام شده و آنها هم موضعی مشابه اتخاذ کرده اند.

در این میان به نظر می رسد بندر با اطلاع از مواضع اروپا و آمریکا راهی روسیه شده تا آخرین برگ های خود را در مساله سوریه با ولادیمیر پوتین در میان بگذارد. منابع مطلع تاکید کرده اند که این دیدار به درخواست طرف سعودی و با اصرار آنها صورت گرفته و پوتین تمایلی به این دیدار نداشته است.

منابع روسی هم در این زمینه نوشته اند که بندر خواستار فشار بر ایران و همچنین تغییر موضع روسیه در قبال سوریه شد، اما با پاسخ های محکم پوتین مواجه شد که تاکید داشت بحران سوریه به امنیت ملی این کشور مربوط است و وی نمی تواند در این مسیر سهل انگاری کند.

 

پربیننده ترین خبرها