کارشناس و تحلیل گر مصری:

آمریکا در بحران مصر دخالت مستقیم دارد

آمریکا در بحران مصر دخالت مستقیم دارد
سه شنبه 22 مرداد 1392 - 13:37

نویسنده و تحلیل گر سیاسی مصری از درخواست پایان دادن به تحصن اسلامگرایان در قاهره با استفاده از زور انتقاد کرد و آن را برخلاف دستاوردهای انقلاب 25 ژانویه (برکناری حسنی مبارک) دانست و آمریکا را به دخالت در حوادث مصر متهم کرد.

محمود عبدالحلیم روز سه شنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم با بیان این که مصر در ناآرامی و شکاف سیاسی به سر می برد، گفت: تمدید بازداشت محمد مرسی، رییس جمهور برکنار شده مصر اقدامی پیشگیرانه است، زیرا آزادی و ظاهر شدن او اوضاع را به ویژه از سوی گروه اخوان المسلمین ملتهب تر می کند.
وی افزود: همچنین ممکن است مرسی در صورت آزادی، دولت موازی تشکیل دهد و اوضاع را بدتر کند به همین علت نیروهای مسلح قصد دارند او را در بازداشت نگاه دارند تا زمان بیشتری داشته باشند و بتوانند با گروه اخوان المسلمین درخصوص مرحله بعدی مذاکره کنند.
عبدالحلیم تاکید کرد که مصر در روز سی ام ژوئن (تظاهرات مخالفان مرسی و برکناری وی) وارد مرحله انتقالی جدیدی شده است.
کارشناس سیاسی مصری اظهار داشت: اخوان المسلمین با آزادی مرسی یا عدم آزادی او، در حالت انقلاب گسترده قرار دارد و می خواهد قانون اساسی و رئیس جمهور بازگردد اما دوره این مسائل گذشته است و اکنون نمی توان از آنها سخن گفت.
عبدالحلیم گفت: مصر به نقطه صفر بازگشته است و همه اعم از اخوان وهمه گروه ها و جریان های سیاسی و نیروهای مسلح باید برای ساخت مرحله انتقالی جدید متحد و یکپارچه شوند زیرا دو سال گذشته با شکست ها و ناکامی هایی همراه بوده است.
وی خواستار وحدت مصری ها به منظور وضع قانون اساسی جدید قبل از آغاز تشکیل نهادهای کشور و انتخابات شد و در عین حال از درخواست پایان دادن به تحصن اسلامگرایان با زور انتقاد کرد.
این کارشناس مصری هشدار داد که این درخواست ها برخلاف دستاوردهای انقلاب 25 ژانویه و حق تظاهرات و بیان عقیده است و به هیچ وجه نمی توان هیچ گروه سیاسی را از بیان نظرش منع کرد البته تا زمانی که در چارچوب قانون و مسالمت آمیز باشد.
عبدالحلیم تصریح کرد آمریکا در تحولات اخیر مصر نقش بسزایی دارد زیرا حامی رسیدن اخوان المسلمین به قدرت بود و با اتخاذ این سیاست در صورت موفقیت یا شکست اخوان بهره می برد.
وی افزود: آمریکا در صورت موفقیت اخوان بهره برداری می کرد زیرا ابزاری برای برخورد با جریان های اسلام سیاسی در سطح جهان اسلام به شمار می رفت و در صورت شکست اخوان نیز آمریکا از شکست جریان اسلام سیاسی در 50 سال آینده استفاده می کند چرا که جریان های اسلامی نمی توانند سرپا بایستند زیرا آنها به قدرت رسیده اند و شکست آنها ثابت شده است.
عبدالحلیم تاکید کرد نباید اخوان المسلمین را مسئول شکست بدانیم زیرا دستگاه های کشور در برابر هر رئیس جمهور آینده چه حمدین صباحی یا عبدالمنعم ابوالفتوح یا خالد علی یا دیگران به جز نامزدهای رژیم سابق مانند احمد شفیق یا عمرو موسی می ایستادند چون شخصیت های رژیم سابق در بخش های متعددی در ادارات و سازمان های خدماتی و گردشگری نفوذ دارند و اجازه نمی دادند هیچ اقدامی برای پاکسازی صورت بگیرد و منافع آنها در دوره رژیم سابق از دست برود.

وی اظهار داشت: مشکل بزرگ در زمان مرسی این بود که هیچ کدام از نهادهای نظامی، امنیتی، خدماتی و دولتی با او موافق نبودند بلکه انقلابیون با او موافق بودند زیرا نمی خواستند هیچ یک از شخصیت های رژیم سابق به ریاست جمهوری برسد.

-11-23:47

پربیننده ترین خبرها