رامبوهای سلفی عرسال و بمبگذاری در بیروت

رامبوهای سلفی عرسال و بمبگذاری در بیروت
دوشنبه 28 مرداد 1392 - 19:49

منطقه عرسال لبنان در مرز سوریه، دیگر آرامش گذشته را ندارد و به کانون تروریسم لقب گرفته است و گروه های مسلح سوری با گرایش های سلفی - وهابی در این منطقه نقش اصلی را در انفجارهای اخیر بیروت داشته اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، صدها و چه بسا هزاران فرد مسلح در بیابان های اطراف مناطق عرسال و حتی خیابان های آن پرسه می زنند، هر ازگاهی ساکنان این منطقه را هدف قرار می دهند، با سردادن شعار همیشگی "مظلومیت اهل سنت" دست به جرم و جنایت می زنند و سلاح برای مبارزه علیه بشار اسد، رییس جمهور سوریه و حزب الله لبنان جمع آوری می کنند.
روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی به بررسی وابستگی عوامل بمب گذاری ها، ترورها و شلیک موشک به سمت بیروت پرداخته و ردپای این افراد را در شهرک مرزی عرسال و مناطق اطراف آن یافته است.

به نوشته این روزنامه، اغلب این افراد که لبنانی و سوری هستند، در نقاط مرزی بین دو کشور به سر می برند و بر برخی گذرگاه های مرزی سیطره دارند و با خودروهایی که بیشتر آنها مسروقه است، در حال تردد هستند.
بر بدنه این خودروها که شیشه هایی دودی دارند و درون آنها پیدا نیست شعار" گردان شهدای بابا عمرو" حک و پرچم گروه موسوم به "ارتش آزاد سوریه" برافراشته شده است.
آنها پوشش نظامی متحدالشکلی دارند و هر یک از آنان سلاحی کمری همراه دارد اما سلاح اصلی آنها سلاح گرانقیمت "M4" آمریکایی است و با در پیش گرفتن شیوه های نمایشی هالیوودی سعی می کنند خود را چون قهرمانان فیلم های سینمایی رامبو جلوه دهند.
در عرسال و حوالی آن کسی وجود ندارد که نام شیخ رائد الجوری(25 ساله) را نشنیده باشد.این جوان تا قبل از آغاز بحران سوریه یک قاچاقچی بیش نبود ولی بعد از این بحران به شیخ رائد معروف شد.
وی از یک قاچاقچی و راهزن به یک انقلابی تبدیل شده است. او که قاچاقچی تحت تعقیب بود، قبل از این که به دست ارتش سوریه بیفتد، وارد بابا عمرو شد و در این منطقه به جنگ با نظام سوریه مشغول شد.
شیخ رائد الجوری(25 ساله) مدتی بعد در راس گروهی مسلح به القصیر رفت، اما اهالی القصیر وی را به علت ارتکاب جرم و جنایت و دامن زدن به اعدام های خودسر، طرد کردند.
وی از آنجا به منطقه قارا در سوریه رفت و در آنجا تاسیس "گردان شهدای بابا عمرو" را اعلام کرد. او اینک در منطقه مرزی بین لبنان و سوریه مستقر است و محال است در این نقطه مرزی بدون اجازه او ترددی صورت بگیرد.
الجوری با گروه های اصولگرای تندروی مستقر در جبال القلمون سوریه روابطی نزدیک برقرار کرد و با ابوالهدی الجزراوی سرکرده جبهه النصره در عربستان و معاون کویتی وی که به "کرار" معروف است، روابط نزدیک دارد.
اغلب افراد مسلح تحت امر، او لبنانی های اهل عرسال هستند که از قاچاقچی به انقلابی تاجر سلاح و صاحب ثروت تبدیل شده اند. آنها ده ها عملیات زورگیری و قتل به بهانه جهاد در سوریه انجام داده اند.
گروه الجوری در مقابل دریافت پول دست به آدم ربایی بویژه ربودن خبرنگاران خارجی می زند و آخرین علمیات آنها 29 آوریل گذشته صورت گرفت که در آن جاناتان البیری خبرنگار و عکاس خبرگزاری بولاریس ربوده شد و سه هفته پیش در مقابل دریافت 450 هزار دلار آزاد شد.
الجواری و گروه تحت امر وی در حمل و نقل مواد منفجره نیز دست دارند. گفته می شود که الجواری آشکارا به قتل چهار جوان "دو تن از آل جعفر و یک تن از آل امهز و نفر چهارم که یک تبعه ترک بود" در وادی رافق در بیابان های عرسال در تاریخ 16 ژوئن و به بهانه این که این افراد "گردان شناسایی حزب الله" بوده اند، اعتراف کرده است.
اغلب اسامی مظنون به دست داشتن در انفجار بئر العبد در 9 جولای و پرتاب موشک و نیز قتل نظامیان ارتش در البقاع از افراد تحت امر الجوری هستند .
در ادامه این گزارش آمده است که روزنامه الاخبار به اطلاعاتی دست یافته است که ثابت می کند این افراد به عنوان مزدور فعالیت می کنند و  اقدامات آنان انگیزه دینی ندارد بلکه منافع شخصی و مواهب مالی عامل اصلی تحرکات آنهاست.
بر اساس اطلاعات به دست آمده، "احمد الحمید" یکی دیگر از افراد متهم به دست داشتن در قتل نظامیان و نیروهای ارتش و فراهم کردن مواد منفجره، پسر عموی خالد حمید است که اوایل فوریه گذشته به دست نیروهای اطلاعات ارتش در عرسال کشته شد.
اما وی هیچ شباهتی با پسرعمویش ندارد زیرا او  فردی مقید به دین بود و احمد الحمید به بی دینی و شرب خمر و اعتیاد به حشیش معروف است. بنابراین انگیزه وی نیز از پرداختن به این امور چیزی جز منافع شخصی نیست.
این افراد اینک در منطقه قارا و جبال القلمون در سوریه مستقر هستند و برای ورود به نبردی قریب الوقوع با ارتش سوریه و حزب الله لبنان برنامه ریزی می کنند.

گفته می شود که ارتش سوریه موفق شده این افراد در رشته کوه جبل القلمون محاصره کند، اما باز بودن معبر القلمون به سمت عرسال و داخل خاک لبنان، مسیر تدارکاتی مهمی برای گروه های تروریستی به شمار می رود و بسیاری از افرادی که از نبرد القصیر، داریا و حومه دمشق نجات یافته اند خود را به این منطقه رسانده تا در نبردی در آینده با ارتش سوریه مشارکت کنند.

 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها